16.4.2001 16:37

Ohjaajat: ,
Alkuperäinen nimi:O Brother, Where Art Thou?
Valmistusvuosi:2000

Olen pitänyt Coenien leffoista aina Arizona Babysta saakka. En voinut jäädä odottamaan tämän DVD:n saamista käsiini.

Leffan aihe tuntui trailerin nähtyäni todella omituiselta. Leffa on musikaali. Se sijoittuu Amerikan Yhdysvaltoihin 1930-luvulle ja kertoo kolmesta vankikarkurista.

Paon järkevin motiivi lienee halu päästä pois työleiriltä. Juonellinen motiivi on aarre, joka jää tosin hiukan taka-alalle. Leffa keskittyy oikeastaan erilaisiin henkilöhahmoihin joihin he törmäävät pakonsa aikana. Hahmot ovat Coenilaiseen tapaan hyvinkin omituisia marginaaliryhmien edustajia :))

Odotin kauhulla, että leffa olisi ollut ”oikea” musikaali. Musiikki lomittuu kuitenkin luonnollisesti leffaan ja toimii osana juonta. Mitään musikaalimaisia laulettuja keskusteluja ei nähdä… onneksi!

Leffan värisävyt ovat hyvin vanhanaikaista ruskeaa. Raikasta vihreää on turha odottaa. Kuvia on myös poltettu tahallaan puhki. Kaikki tämä yhdessä juonen ja musiikin kanssa saa aikaan toimivan kokonaisuuden, joka todella vie 30-luvun tunnelmaan.

Päätähtenä George Clooney tekee hienon roolin. Koominen turpaan saava hahmo. Tällaisessa hahmossa naistenkaatajaa harvemmin nähdään. Oikeastaan vain Clooneylla on selkeä päämäärä ja kohtalo. Vaikka kaikki päähenkilöt ovat leffassa olennaisia, muut ikäänkuin roikkuvat Clooneyn mukana… mutta näinhän se on aina. Joku vie ja muut vikisee.

Olkoonpa aihe mikä tahansa niin Coenin veljekset pystyvät loihtimaan siitä nautittavan leffan. Tämä ei mielestäni ole parasta heidän tuotantoaan, mutta hyvä leffa on.

Arvosteltu: 16.04.2001