V-sanoja ja luoteja viuhuu rankkaan tahtiin.

7.4.2003 21:50

Alkuperäinen nimi:True Romance
Valmistusvuosi:1993

Quentin Tarantino yritti aikoinaan saada kaupaksi käsikirjoitustaan. Tekstiä pidettiin kumminkin liian kummallisena mutta Tony Scott tarttui projektiin. Tarina kertoo Clarence Worleysta (Slater), Elvistä ihailevasta luuserista joka odottaa yhä sitä tosi rakkautta. Pian hän kumminkin tapaa nuoren prostituoidun Alabaman (Arquette) ja rakastuu häneen. Mutta Alabaman sutenööri (Oldman) ei millään tahtoisi luopua tytöstä joten Clarence päättää tehdä jotain asialle. Clarence tappaa miekkosen ja varastaa samalla vahingossa miljoonan dollarin arvosta kokaiinia ja tätä eivät gangsterit sulata, joten Clarence ja Alabama joutuvat lähtemään pakoon kun perässä juoksevat tappajat ja poliisit.

Tony Scottin True Romance on rankalla väkivallalla höystetty toimintaelokuva. V-sanoja ja luoteja viuhuu niin rankkaan tahtiin etten yhtään ihmettele miksi elokuva on saanut K18 merkin. Tarantinon tavaramerkki on yleensä ollut nasevat keskustelut ja rankka väkivalta jossa Scott on onnistunut jälkimmäisessä.

Tarantinomaiset keskustelut on jätetty hieman sivummalle. Sivuosissa nähdään useita kovia tähtiä kuten Gary Oldman Alabaman sutenöörinä, Christopher Walken gangsterina, Dennis Hopper Clarencen isänä, Brad Pitt laiskana sohvaperunana, Val Kilmer Elviksenä ja Tom Sizemore kovana kyttänä. Näyttelijät sopivat rooleihinsa hyvin erityisesti Dennis Hopper oli vallan mainio.

John Woomaiset räiskintäkohtaukset ansaitsevat tunnustusta kuten myös Scottin rauhallinen ohjaus. Eniten olisin kaivannut niitä Tarantinomaisia keskuteluja jotka olisivat nostaneet tämän elokuvan ainakin minun listalla klassikoksi mutta hyvä myös näin.

nimimerkki: J-P

Arvosteltu: 07.04.2003