Uutta tuulta purjeisiin!

17.3.2017 13:37

Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä luo POTC:n maailmaan kokonaan uuden tarinan, mutta onko se sitten hyvä asia? Minäpä kerron!

Ensiksi kerron vielä elokuvan tarinan, jos joku ei sitä tiedä: Huhujen mukaan kapteeni Jack Sparrow yrittää kerätä vapaaehtoisia miehistöönsä, että voisi lähteä etsimään Nuoruuden lähdettä. Tämä ei ole kuitenkaan totta, sillä Jack on vapauttamassa ystäväänsä Gibbsia. Pian hän joutuu Kuningas Yrjö III:n vangiksi, mutta karkaa, jonka jälkeen hän päätyy baariin, jossa hän tapaa häneksi pukeutuneen naisen. Nainen paljastuu Jackin entiseksi tutuksi Angelica Teachiksi, joka on mustaparran tytär. Jack kohtaa kaikkien merellä käviöiden kauhun Edward Teachin eli Mustaparran ja päätyy auttamaan tätä. Kuka ehtiikään Nuoruuden lähteelle ensimmäisenä, kun kaikki tahtovat päästä sinne…

Elokuvassa on yritetty luoda liikaa uutta, vaikka se onkin tavallaan hyvä asia. Jos on tottunut ensimmäiseen elokuvaan ja pitää sitä parhaimpana, tästä ei todennäköisesti tule pitämään. Se riippuu ihan siitä mihin on tottunut. Jos tämä olisi tullut ensimmäisen tilalla, luulenpa että kaikki rakastaisivat tätä ja vihaisivat sitä alkuperäistä. Ja joo, olen itsekkin sitä mieltä että tämä on huonoin tuotos koko elokuvasarjassa. Viihdyttävä katseltavaa silti!

Johnny Depp vetää edelleen loistavan roolisuorituksen ja on yksi elokuvan ainoa hyvä asia. Hän ansaitsee suuret aplodit! Angelicasta ei saada täyttä varmuutta onko hän Mustaparran tytär vai ei. Katsojan annetaan kuitenkin ymmärtää tämän olevan kyseisen merirosvon tytär. Häntä näyttelee Penelope Cruz, joka vetää roolinsa mukiinmenevästi, mutta jää aiemman sarjassa olleen naisnäyttelijän varjoon (tiedätte ketä tarkoitan). Jo viime elokuvassa erittäin paljon muuttunut Barbossa on muuttunut vielä enemmän. Hän ei muistuta yhtään sitä mitä hän oli alkuperäisesti. Tästä ei voi kuitenkaan syyttää Geoffrey Rushia, joka kyllä osaa näytellä. En vain pitänyt kyseisestä versiosta. Sitten on tietenkin Mustaparta eli elokuvan pahis, jota tulkitsee Ian McShane. Hän yritti parhaansa ja se riitti minulle… Hän jäi pahasti entisten pahisten jalkoihin ja hukkasi paljon potentiaalia. Hänestä olisi voinut saada kiinnostavamman hahmon.

Tässä oli vain lähdetty liikaa rakentamaan uutta tarinaa, vaikka kunnioitan sitä, niin se ei toiminut tarpeeksi hyvin omalla kohdallani. Loppujen lopuksi elokuvasarja ei välttämättä olisi tarvinnut uutta tuulta purjeisiin.

Arvosteltu: 17.03.2017