Uusin osa Alien saagassa

26.5.2017 11:42

Uusin osa Alien elokuvasarjassa on nyt täällä. Alien: Covenant on pääsarjan kuudes osa. Sen lisäksi on tietenkin kaksi Alien vs. Predator elokuvaa, jotka kuuluvat jotenkin jatkumoon. Covenant on jatkoa vuoden 2012 Prometheus elokuvalle, joka taas puolestaan on esiosa alkuperäiselle Alien elokuvalle.

Covenant sijoittuu ajallisesti noin kymmenen vuotta Prometheuksen tapahtumien jälkeen. Tällä kertaa mukana on täysin eri tiimi, jonka tehtävänä on asuttaa maankaltainen planeetta. Ja kuten Alien elokuville on tyypillistä niin yllättäen kaikki ei mene aivan niin kuin pitäisi. Kuten jo Prometheus elokuvan lopussa, niin myös tässäkin elokuvassa nähdään jonkinlainen Xenomorphin (tarkemmin siis Neomorph) esiaste. Toki loppupuolella nähdään jo paljon tutumman tyylinen Xenomorph (Alien rotu).

Varsinkin nämä uudet Neomorph Alienit ovat, melko karmeita ja pelottavia tuttavuuksia. Neomorph kuten myös muutkin Alien elokuvista tutut ilmestykset ovat melko karmivia ideoita ja perustuvat edelleen H.R. Gigerin luomuksiin. Onkin mukavaa nähdä uusia petoja ja tietenkin sitä vanhaa tuttua. Kuitenkin vaikka nämä Alienit ovat melko karmivia, niin mielestäni jotenkin Alien on jo menettänyt hohtonsa. Mikä osittain todennäköisesti johtuu siitä, että nämä Alienit ovat ruudussa liian vähän aikaa ja elokuvan pahana toimiva taho osaa olla myös tavallaan melko karmiva. Ei siitä tai elokuvan juonesta sen enempää, vaan käykää katsomassa itse.

Tällä kertaa mukana on edelleen Michael Fassbender, jonka lisäksi nähdään mm. Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, James Franco ja Guy Pearce. Fassbenderin lisäksi myös Guy Pearce oli mukana edellisessä osassa, muuten kaikki muut ovatkin uusia lisäyksiä Alien saagaan. Fassbender on ehdottomasti elokuvassa parasta antia ja hänen androidinsa onkin jälleen todella mielenkiintoinen hahmo. Katherine Waterstonin Daniels on uusi naispääosa ja hän on selvästi ihan Ripley klooni. Ilmeisesti Alien elokuvissa pitää aina olla se Ripley hahmo, joten ainakin se puoli on siis kunnossa. Muut näyttelijät ovat ihan hyviä rooleissaan, mutta ei mitenkään erikoisen loistavia, mutta ihan hyviä.

Edelleen ohjaajan paikalla toimii Ridley Scott, kuten viime kerrallakin ja ensimmäisessä Alien elokuvassa vuonna 1979. Scott on myös kertonut haastatteluissa jatkavansa näiden Alien esiosien tekemistä. Luvassa onkin ainakin vielä kaksi tai neljä Alien elokuvaa, riippuu ilmeisesti koska sitä häneltä kysytään ja mitä mieltä hän kulloinkin asiasta on. Ilmeisesti kuitenkin ainakin kaksi osaa on tulossa.

No entäs sitten tämä Alien: Covenant? Onko kyseessä miten hyvä elokuva? No siis elokuva jatkaa hyvin selittämään Prometheuksessa aloitettuja mysteerejä ja kertoo mukavasti myös taustoja alkuperäisestä Alien elokuvista, mutta elokuva on silti selvä väliosa. Xenomorphit ja muut morphit ovat hyvin pelottavan tuntuisia, mutta ne voitetaan aivan liian helposti. Elokuvan muutama twisti on kyllä hyviä, mutta myös osittain ennalta-arvattavia ja nähtävissä jo hyvissä ajoin. Fassbender on ainut todella hyvä näyttelijä ja muut ovat vain ihan hyviä, toki Fassbenderin hahmo on myös paras ja mielenkiintoisin ja parhaiten rakennettu. Muut hahmot eivät ole tarpeeksi syvällisiä jotta ne tai niiden kohtalot hirveästi kiinnostaisivat.

Visuaalisesti elokuva on todella näyttävä ja kaunista katsottavaa, mitä tietenkin saattaa odottaakin Ridley Scottilta. Silti itseäni harmittaa, että tämä uusin osa Alien saagassa ei ollut niin hyvä, koska Alien elokuvien fanina olisi halunnut tämän olevan parempi ja koska Ridley Scottin edellinen elokuva Yksin Marsissa oli todella loistava, joten olisi halunnut tämän olevan yhtä hyvä. Eli sinänsä ikävää, että ohjaaja ei onnistunut heti niin hyvin uudelleen. Mieleen tulee vaan kysymys pitäisikö Alien elokuvat jo unohtaa tai pitäisikö antaa jonkun muun niitä tehdä. Varsinkin kun huhuttiin että ohjaaja Neill Blomkamp tekisi uuden Alien elokuvan ja alkuperäisten elokuvien näyttelijöitä olisi mukana. Nyt kuitenkin näyttää siltä että studio on laittanut kyseisen projektin hyllylle ja keskittyvät pelkästään Ridley Scottin Alien esiosiin, mikä sinänsä on sääli.

Eli kaiken kaikkiaan Alien: Covenant on ihan OK hyvä elokuva, mutta valitettavasti ei sen enempää. Uskallan silti suositella elokuvaa kaikille Alien elokuvien faneille ja niille jotka haluavat niitä selityksiä mitä Prometheuksen jo piti antaa, mutta ei antanut. Suosittelen elokuvaa myös kaikille scifi-elokuvien ystäville ja kaikille jotka pitävät ohjaaja Ridley Scottin tuotoksista ja Michael Fassbenderin näyttelijäkyvyistä. Silti tosi Alien fanit eivät välttämättä pidä tästä elokuvasta, enkä ole varma kannattaako heidän ainakaan käydä elokuvissa tätä katsomassa. Silti suosittelen elokuvaa myös heillekin ja miksei myös kaikille muille.

Arvosteltu: 26.05.2017