Uuden vuosituhannen paras actionthrilleri yhdessä Casino Royalen kanssa.

10.10.2008 16:35

Alkuperäinen nimi:The Bourne Ultimatum
Valmistusvuosi:2007

Tavallaan ikäviä uutisia kuuluu Jenkkilän suunnalta. Bourne aikoo sykähtää vielä jopa parin osan verran tehden kukaties mitä. Tähän mennessä Medusa-kelat ovat olleet uuden aallon tyylikkäitä, moderneja sekä hyvällä juonenkuljettelulla varustettuja toimintajännäreitä. Tässä niistä uusin..ja paras.

Jason Bourne (Damon) jatkaa identiteettinsä ja menneisyytensä etsintää ympäri Eurooppaa johtolankoja seuraten, päätyen lopulta itse sylttytehtaalle Isoon Omenaan. Siellä flashbackit lisääntyvät näyttäen asioiden todellisen luonteen.

Medusan sinetti on todella hengästyttävä ja intensiivinen elokuva, sekä eräs parhaista kokemuksista teatterissa nähtynä. Se suorastaan vangitsee persauksen penkkiin ja pakottaa olemaan skarppina koko kestonsa ajan. Suurin syy tähän on käsivarakamera, jolla suurin osa leffasta on kuvattu. Sen ansiosta katsoja tuntee olevansa jatkuvasti lähes tapahtumien keskipisteessä. Jotkut eivät siitä pidä, mutta tähän elokuvaan se sopii kuin se kuuluisa nyrkki silmään.

Bourne-elokuvissa on tähän asti ollut aina mahtavia takaa-ajokohtauksia, niin jalan kuin autollakin. Tässä lyödään taas kuutosvaihde silmään ja pistetään pikkaisen paremmaksi kuin..noh, koskaan. Tangierssa tapahtuva pitkä kohtaus on eittämättä yksi parhaimmista liikkuvan kuvan historiassa päättyen suorastaan tappavan hyvään 1-1:seen, jossa päähenkilön kung fu-taitoja koetellaan oikein urakalla.

Matt Damon on kuin luotu Jason Bourneksi, eikä muidenkaan näyttelijöiden tarvitse hävetä suorituksiaan missään muodossa. Kokonaisuutena The Bourne Ultimatum (paljon parempi nimi, kuin suomennettu versio) on uuden vuosituhannen paras actionthrilleri yhdessä Casino Royalen kanssa. Katsokaa telkkarista, vuokratkaa, ostakaa, tämä on nähtävä.

Arvosteltu: 10.10.2008