Uskomattoman hyvin onnistunut sekoitus kauhua ja komediaa.

11.8.2004 22:37

Alkuperäinen nimi:Gremlins
Valmistusvuosi:1984

Billy (Zach Galligan) saa keksijänä toimivalta isältään lahjaksi söpön pienen otuksen Mogwain jolle antaa nimen Gizmo. Gizmoa ei saisi kastella, altistaa valolle ja ruokkia keskiyön jälkeen. Valitettavasti Gizmo kastuu ja Gizmosta tulee ulos samanlaisia söpöläisiä. Billy vie yhden karvaturreista tutkimuslaitokselle. Valitettavasti laitoksella annetaan yhdelle karvaturrille ruokaa keskiyön jälkeen ja söpöläinen nirhaa tutkijan. Söpöstä karvaturrista on tullut kauhean näköinen örkki ja pian örkki lisääntyy tämän hypättyä uima-altaaseen. Pian onkin örkkejä koossa armeijallinen ja nämä tuholaiset lähtevät kaupungille bilettämään kepposet mielessä. Billy lähtee örkkejen perään tarkoituksena pelastaa kaupunki riiviöiden kynsistä.

Riiviöt on hauska nostalgiapaukku kultaiselta 80-luvulta. Vieläkin tämä saa kylmiä väreitä aikaan kun katsoo riiviöiden lisääntymistä. Ja tietenkin huumoria unohtamatta. Itse ainakin sain nauraa melkein itseni kuoliaakseni kun vanha mummo syöksyy talon seinän läpi kun porrastuolissa on liikaa potkua. Elokuva on uskomattoman hyvin onnistunut sekoitus kauhua ja komediaa.

Riiviöt on taattua 80-lukua. Tuota enempää en voi sanoa elokuvasta vaan jokaisen pitää itse kokea tämä nostalginen elokuva. Tämä jää mieleen vielä vuosiksi eteenpäin. Viiden tähden kamaa, ehdottomasti. Joulu on mitä mainioin ajankohta katsoa tämä elokuva, jos haluaa nähdä jotain muutakin kuin Samu Sirkan joulutervehdyksiä.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 11.08.2004