Unelmien motivointiin, romantiikan puutteeseen ja puhtaaksi viihdykkeeksi. Omassa lajissaan ehdotonta kärkeä.

6.2.2005 11:37

Alkuperäinen nimi:Cocktail
Valmistusvuosi:1988

Ehkä Coyote Uglyakin vahvempi ehdokas baarimikkoelokuvien ultimate klassikoksi on Cocktail. Siitä löytyy kaikki main stream -elokuvien kliseet, jotka näkyvät jo roolihahmoissa eli löytyy; nuori unelmansa perässä juokseva baarimikko, vanhempi ns. oppi-isänä toimiva baarimikko ja kaunis nuorinainen, joka etsii sitä elämänsä prinssiä.

Brian Flanagan (Cruise) on siis tämä nuori drinksumestari, joka etsii keinoa rikastua nopeasti. Huomatessaan, että huipputyöt ovat kiven takana hän tyytyy työskentelemään Dough Coughlinin (Brown) alaisena, mutta koko ajan päässä kytee unelma omasta baarista. Unelmansa lisäksi Brianin elämään kuuluu kaunis Jordan Mooney (Shue). Näistä aineksista syntyykin se ikuinen ongelma, kumpi on tärkeämpää raha vai rakkaus.

Cocktail oli Cruiselle pieni välityö, sillä hän työsti samaan aikaan vakavampaa roolia Sademies -elokuvaan. Kaikkien yllätykseksi Cocktail kuitenkin nousi suuren yleisön suosioon ja taisi olla ainakin jenkeissä vuoden -88 top 10 Box Office hittien joukossa. Itse en ihmettele tätä yhtään, koska australialaisohjaaja Donaldsonilla on kyky ohjata elokuvansa sopivan viihdyttäväksi ja koskettavaksi paketiksi. Tarina on toki sinällään yllätyksetön, mutta se etenee jouhevasti ja mikä tärkeintä aika ei käy kertaakaan pitkäksi. Tom Cruise on hyvä nuorena ja innokkaana Flanaganina, mutta koskettavuudessa voiton vie Bryan Brownin suoritus katkeroituneena Doughina.

Loppulausuntona suosittelen elokuvaa unelmien motivointiin, romantiikan puutteeseen ja puhtaaksi viihdykkeeksi. Omassa lajissaan ehdotonta kärkeä.

nimimerkki: mauge

Arvosteltu: 06.02.2005