Uhotaan kehässä viimeinen mies pystyssä periaatteella.

4.10.2003 12:16

Alkuperäinen nimi:Rocky II
Valmistusvuosi:1979

Rockyn jatko-osiahan on aina mollattu ehtimiseen. Minä pidin ykkösestä todella, todella paljon, ja kun se oli katsottu niin seuraavan viikon aikana näin myös loput osat. Eikä se kyllä ole mikään ihmekään että näitä jatko-osia mollataan.

Kakkosesta nyt on kuitenkin kuulunut aika paljon hyvääkin. Ja kyllä kakkonen on Rockyn jatko-osista paras. Tähän se olisi kannattanut lopettaa.

Rocky saa todella paljon rahaa ykkösessä käydystä matsista. Mies on tyytyväinen, menee naimisiin Adrianin kanssa ja saattaa tämän raskaaksi. Mutta pian kaikki alkaakin mennä päin honkia. Rahat kun loppuvat kesken, velkaa on, ja nyrkkeilläkään ei enää saa, siitä voisi seurata sokeus. Mutta muuta Rocky ei osaa.

Samaan aikaan maailmanmestari Apollo Creed saa vihaisia kirjeitä joiden mukaan matsi oli sovittu ja Rockyn olisi kuulunut voittaa. Kansa on selvästi Creediä vastaan. Tämä suuttuu ja alkaa järjestellä uusintaottelua, johon Rocky ei kuitenkaan suostu.

No, Apolloltahan niitä keinoja löytyy ja pian uhotaan kehässä viimeinen mies pystyssä periaatteella.

Tämän elokuvan loppumatsi on hiton komeaa seurattavaa, ja kyseinen kohtaus vetää melkein vertoja ykkösen loppukohtaukselle. Se on oikeasti jännittävä ja mahtava tunnelmannostattaja.

Sly on aina Sly, mutta Rockyn rooliinhan mies sopii kuin nyrkki silmään. Rockyleffoista puhuttaessa ei kannata muistaa osia 3-5 (vaikka kyllä kolmosen ja nelosenkin sopivassa mielentilassa katsoo) vaan ykkönen ja kakkonen. Vaikka kakkonen ei yllä lähellekään ykkösen tasoa, on se kuitenkin hyvä jatko-osa joka toimii erinomaisesti kaveriporukan kanssa illalla väsyneessä äijämielentilassa.

Arvosteltu: 04.10.2003