Turha etsiä mitään pintaa syvempää.

20.4.2003 12:18

Alkuperäinen nimi:Spawn
Valmistusvuosi:1997

Al Simmons (White) on palkkatappaja ja hän on päättänyt tehdä vielä yhden keikan ennenkuin siirtyy eläkkeelle. Toisin käy. Al joutuu pomonsa (Sheen) tappamaksi ja helvettiin jossa hän tekee sopimuksen paholaisen kanssa. Al saapuu takaisin maan päälle (tosin aika karun näköisenä) ja menee moikkaamaan entistä tyttöystäväänsä, mutta aika on kulunut ja tyttöystävä on naimisissa Alin entisen parhaan kaverin kanssa ja heillä on tyttö. Alia potuttaa toden teolla ja hän päättää tappaa entisen pomonsa. Siinä häntä kannustaa omituinen klovni (Leguizamo) ja hän tapaa myös toisen melkein yhtä omituisen tyypin (Williamson).

Jotenkin noin se juoni kai meni. Spawn perustuu suosittuun kulttisarjakuvaan jota olen itsekin yrittänyt lukea. Elokuvassa ei ole mitään huippunäyttelijöitä, mutta onhan tuo Martin Sheen tässä isossa osassa ja se John Leguizamo, hänkin on ihan hyvä. Parasta elokuvassa ovatkin tehosteet joista vastasi legendaarinen Industrial Light & Magic.

Ohjaaja on minulle täysin tuntematon, mutta onnistuu pitämään elokuvan ihan hyvin kasassa. Tästä elokuvasta on turha etsiä mitään pintaa syvempää. Elokuvan ainoa anti on tehosteet, klovnin vitsit ja pierut ja tietenkin räjähtävä toiminta. Täydellinen aivot narikkaan elokuva!

nimimerkki: Ash

Arvosteltu: 20.04.2003