Tulta ja tupenrapinaa riittää.

27.12.2002 11:25

Alkuperäinen nimi:The Musketeer
Valmistusvuosi:2001

Ennakkoasetelmat leffasta olivat hiukan ristiriitaisia. Odotuksissa oli vähän turhankin tiukkaa toimintapätkää Alexandre Dumasin klassisesta muskettihommasta, joka on varmasti yksi leffamaailman eniten tyypitetyistä aiheista. Leffan nähtyäni, voin sanoa että hyvähän se on väliin vanhoihin pieruihin puhaltaa uutta henkeä sekä etsiä erilaisia ja viihteellisiäkin kerrontatapoja. Tuskin herra Dumas haudassaan tästä vielä kääntyy.

Leffan päähenkilö on puoliyliluonnilliset taistelutaidot omaava D´Artagnan. Heppu haluaa musketööriksi poismenneen isänsä lailla ja tulee siinä sivussa pelastaneeksi Ranskan sodalta. Pahiksena vastassa on kirkolle valtaa hamuava juonikas kardinaali ja tämän hullunkiilto silmissä ratsastava apuri. Muut muskettisoturit esitetään juoppoina, mutta lojaalisina kavereina. Olikohan tämä alunperin nyt aivan näin, eipä muista.

Ohjaaja Peter Hyams tunnetaan (jos tunnetaan) toimintapätkien ohjaajana. Meriittilistalta löytyy Van Dammenkin leffoja (esim. Timecop). Itse arvostan miehen tuotannosta vanhaa kunnon Operaatio Outlandia (-81) eniten. Muskettisotureissa nähdään taistelujen tuoksinnassa hassuja akrobaattitemppuja, jotka eivät normaali-ihmiseltä kyllä onnistuisi. Pointsit noista tempuista kuuluu hongongilaiselle stunttiohjaajalle Xin Xin Xiongille. Taistelut ovat hauskaa katseltavaa. Tulta ja tupenrapinaa riittää muutenkin pätkässä.

Erilaista toteutustyyliä musketöörihommiin. Jos vannot alkuperäisteoksien nimeen niin voi olla että pellehypyt menevät pitkäksi ja et pidä leffasta. Avoimin mielin katsottuna voit jopa nauttiakin vähän, kuten itse tein.

Arvosteltu: 27.12.2002