Trilogian keskimmäiseksi osaksi yllättävän hyvä.

4.8.2006 00:35

Alkuperäinen nimi:Left Behind II: Tribulation Force
Valmistusvuosi:2002

Left Behind on USA:ssa menestynyt kirjasarja, joka sittemmin 2000-luvulle tultaessa kääntyi elokuviksi. Niitä tehtiin kokonainen trilogia ja nyt on vuorossa keskimmäisen osan arvostelun aika. Keskimmäinen valmistui kaksi vuotta ensimmäisen osan jälkeen, eli vuonna 2002. Ensimmäinen osa oli kohtuuhyvä, joten osasin odottaa toiseltakin osalta suunnilleen samantasoista suoritusta, mutta kuitenkin pitäen ajatukseni ajan tasalla ja tiedostaen sen kuuluisan kakkososan kirouksen.

Maailma on sekasorron vallassa. Ilmestyskirjan ennustus on käymässä toteen ja miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa on kadonnut salaperäisesti kuin tuhka tuuleen, minkäänlaisia jälkiä jättämättä. Monet ihmiset, itseasiassa suurin osa, uskoo sen olevan joku biologinen harha, mutta on myös joukko ihmisiä, jotka tietävät oikean totuuden, sen mihin nuo kaikki ihmiset ovat oikein kadonneet. He ovat menneet taivaaseen. Jumala on ottanut heidät luokseen. Joukossa on vain uskovia ja pieniä lapsia, jotka eivät vielä osaa tehdä omaa päätöstään uskoako vai eikö. Mutta nyt tuosta tapahtumasta on viikko aikaa ja maailman johtoon noussut diktaattori Nicholae Carpathia (Gordon Currie) on saanut valettua valheillaan koko ihmiskuntaan rauhan ja nyt he uskovat Carpathian olevan pelastava messias, joka valaa ihmisiin uskoa ja toivoa kaiken sen sorron keskellä. Mutta Buck (Kirk Cameron), Rayford (Brad Johnson), pastori Bruce (Clarence Gilyard Jr.) ja Rayfordin tytär Chloe (Janaya Stephens) ovat päättäneet pistää kapuloita Carpathian rattaisiin ja käännyttää ihmisiä uskoon ja näkemään, että Carpathia onkin vain Antikristus, itse Saatana, joka vie ihmiset kadotukseen.

Left Behind II jatkaa aivan siitä mihin edellisosa tarkalleen ottaen jäi. Ohjaajanpallilla on tapahtunut muutos, mutta mitään merkittävää tyylillistä eroa ohjauksessa ei mielestäni ole havaittavissa, ohjaus hoituu taas perustyylikkäästi ilman turhia kikkailuja tai jippoja. Näyttelijät ovat tietenkin samat ja jatkavat totuttuun tyyliin. Leffa on kaikinpuolin samaa tarinaa kuin ykkösosa, mitään eroa ei oikeastaan ole havaittavissa edes leffojen tason suhteen. On vaikea arvioida näitä leffoja erillisinä tekeleinä, enkä oikein viitsi siihen ryhtyäkään, koska taso ei ole laskenut, eikä noussut yhtään mihinään. Left Behind II on trilogian keskimmäiseksi osaksi yllättävän hyvä ja pitää hyvin yllä ykkösosan tasoa.

Suosittelen tätä siis kaikille trillereiden tai toiminnan ystäville. Ja tietenkin niille, jotka katsoivat ykkösen.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 04.08.2006