…tosin tällä kertaa zombiet eivät ole hitaita.

15.7.2003 20:06

Alkuperäinen nimi:28 Days Later
Valmistusvuosi:2002

Danny Boylen (Trainspotting, Beach) ohjaama 28 Days Later on parhaimpiin zombie-elokuviin lukeutuva elokuva, tosin tällä kertaa zombiet eivät ole hitaita, joihin saimme tutustua George A. Romeron loistavassa Living Dead -trilogiassa, vaan nyt zombiet ovat nopeita tappokoneita, joiden lähellä ei kannata olla, jollei halua muuttua samanlaiseksi.

Joukko eläinaktivisteja murtautuu laboratorioon yrittääkseen vapauttaa eläimet mutta kaikki ei suju hyvin. He vapauttavat simpanssin, joka kantaa tappavaa viirusta. Päästyään vapaaksi se aloittaa tartuttamaan muita ihmisiä tuhoisin seurauksin. 28 päivää myöhemmin Jim (Cillian Murphy) herää Lontoon sairaalasta ja alkaa ihmetellä, missä on kaikki ihmiset ja miksi koko kaupunki on tyhjä? Kohta Jim löytää eläviä kuolleita ja tietysti siitä seuraa ihmettelyä hänellä. Samassa kaksi ihmistä, Selena ja Mark, pelastavat Jimin ja kertovat hänelle kaiken, mitä 28 päivässä on tapahtunut: melkein kaikki ihmiset ovat joutuneet tappavan viruksen kynsiin ja muuttuneet tappokoneiksi. Matkalla Mark kuolee ja Jimin & Selenan täytyy selvitä kahdestaan Lontoon tyhjillä kaduilla. Kuitenkin he löytävät kaksi muuta selviytynyttä ihmistä ja päättävät lähteä yhdessä etsimään muita selviytyjä, sotilaita. Mutta matkasta ei tule olemaan helppoa, kun matkalla tulee vastaan zombeja. Ja kun lopulta he pääsevät sotilaiden luokse niin he huomaavat, ettei ne sotilaatkaan mitään… Enpäs kerro enempää, vaan se pitää nähdä.

Danny Boyle viimeinkin onnistunut tekemään kunnon elokuvan Trainspottingin jälkeen, joka on viihdyttävyydessä kuin pelottelussa loistava. 28 Päivää myöhemmin on loistava esimerkki siitä, että voi ottaa mallia vanhoista zombie-elokuvista ja muuttaa ne uudenlaisiksi. Näyttelijät ovat minulle tuntemattomia mutta hoitavat roolinsa hyvin. He ovat uskottavia ja heidän pelko näkyy hyvin.

28 päivää myöhemmin on hyvä zombie-elokuva muttei minun mielestä yllä George A. Romeron Living Night -trilogian tasolle. Mutta yritys on hyvä ja on parempi kuin muut näkemäni zombiekuvaukset.
Suosittelen Romeron kuin kauhun ystäville.

Vielä erityismaininta voin sanoa elokuvan lopun, jossa puhutaan suomea.

Arvosteltu: 15.07.2003