Tommyn ja Rockyn kemia pelaa loistavasti ja ei aikaakaan, kun pari poseeraa urheilulehtien kansilla.

27.7.2005 16:54

Alkuperäinen nimi:Rocky V
Valmistusvuosi:1990

Näin iltamyöhään ajattelin ottaa tehtäväkseni nostaa tykittäjien antamaa keskiarvoa mielestäni reilusti aliarvostetulle Rocky-saagan toistaiseksi viimeiselle osalle.

Asiaan, Rocky on päättänyt lopettaa nyrkkeilyuransa jättäen viimeiseksi ottelukseen nelosessa voittamansa Ivan Dragon. Balboan perheellä tuntuvat asiat rullaavan hyvin, kunnes yllättäen iskee vararikko heidän huijarikirjanpitäjänsä ansiosta. Näin ollen Balboat muuttavat takaisin kotikonnuillensa Philadelphiaan. Rockyn kuitenkin palatessa nyrkkeilyuralle (tosin treenarina) hän löytää salilta lupaavan nuoren tyrmääjän, joka tottelee nimeä Tommy Gunn. Tommyn ja Rockyn kemia pelaa loistavasti ja ei aikaakaan, kun pari poseeraa urheilulehtien kansilla Tommyn voitoista. Asiassa kuitenkin ilmenee huonot puolensa, kun Adrian sekä Rockyn poika (jota muuten näyttelee oikeastikin Stallonen vesa) huomaavat isäpapan ajan rajoittuneen lähinnä Tommy Gunnin valmennukseen. Samalla Tommy kiinnostuu rikkaan nyrkkeilypromoottorin tarjouksista joiden palkinnot lupaavat lähes kuuta taivaalta…

Okei, leffa ei ole mestariteos, selvästi saagan huonoin, mutta silti loistavaa viihdettä, kuten jokaiset neljä muutakin osaa. Syltty näyttelee suht hyvin sekä Burt Young ja Talia Shire istuvat jälleen mukavasti rooleihinsa, eikä Sage Stallone valkokangasdebyytissäänkään mokaa. Kaava on piristävän erilainen kuin aiemmissa ja Avildsen ohjaa hyvin ykkösosan tyylisesti. Oikealla asennoitumisella tämäkin raina kulkee loistavasti. Suosittelen kaikille, tosin melko suurella varauksella.

nimimerkki: JohnRambo

Arvosteltu: 27.07.2005