24.3.2011 16:24

Ohjaajat: ,
Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:True Grit
Valmistusvuosi:2010

Coenin veljesten uusi elokuva, True Grit, on Ladykillersin (2004) tapaan uusintaversio. Alkuperäinen versio kuvattiin vuonna 1969. Silloin western-legenda John Wayne voitti ainoan Oscarinsa. Coenin veljesten uusintaversio sai jopa 10 Oscar-ehdokkuutta, mukaan lukien parhaan elokuvan ja parhaan miespääosan ehdokkuudet. Ehdokkuuksistaan huolimatta elokuva ei saanut yhtään Oscaria. Onko Joel ja Ethan Coenin taika vähenemässä, kun ennen palkintoja on tullut runsain mitoin?

Kova kuin kivi on hyvin perinteinen western, joka pohjautuu Charles Portisin romaaniin vuodelta 1968. Topakka ja itsepintainen 14-vuotias Mattie Roos haluaa kostaa isänsä murhan ja palkkaa juopottelevan sheriffi Rooster Cogburnin takaa-ajoon murhaaja Tom Chaneyn perään. Vastahakoinen Cogburn lähtee matkaan ja mukaan tulee myös Texas Ranger LaBoeuf, joka jahtaa Chaneyta hänen aikaisemmasta verityöstään Teksasissa.

Onneksi Coenin veljekset ovat tuoneet tähän hyvin perinteiseen juoneen omia tavaramerkkejään: mustaa huumoria, etelävaltioiden murretta sekä loistavasti kirjoitettuja pää– ja sivuhahmoja. Silti on havaittavissa, että juoni on ohut ja melko yllätyksetön, eikä edes Coenin veljesten vakiokuvaaja Roger Deakins pysty nostamaan elokuvaa keskitason yläpuolelle kuin satunnaisissa kohtauksissa. Deakins sai ansaitun Oscar-ehdokkuuden ja olisi ansainnut itse palkinnonkin. Kuvaus on parhaimmillaan todella näyttävää ja erityisesti valkokankaalla se pääsee hienosti oikeuksiinsa.

Jeff Bridges näyttelee juopottelevaa ja rähjäistä antisankaria. Cogburn on vastustamattoman hienosti kirjoitettu ja Bridges sopii rooliin loistavasti. Mattie Roosia näyttelee Hailee Steinfield, joka tekee debyyttiroolikseen ällistyttävää työtä ja olisi ansainnut parhaan naissivuosa-Oscarin. Steinfield valittiin osaan 14 000 hakijan joukosta. Matt Damon LaBoeufina ja Josh Brolin Tom Chaynena näyttelevät niin ikään mainiosti.

Yleensä Coenin veljeksiltä on nähty yllättäviä juonenkäänteitä sekä valtavirtaelokuvista poikkeavia vivahteita. True Grit on valitettavasti valtavirralle suunnattu elokuva, josta ei saa niin paljon irti kuin veljesten aikaisemmista, värikkäämmistä elokuvista. Syynä voi olla Hollywood, koska eräänä tuottajana True Gritissa oli Steven Spielberg. Lisäksi prologi ja epilogi eivät ole kuuluneet ennen Coenin veljesten elokuviin ja ovat täysin turhia ja tuovat vahvasti mieleen Hollywoodin tusinaelokuvat.

Viihde-elokuvana True Grit eli Kova kuin kivi kelpaa varmasti kaikille. Itse olisin halunnut enemmän veljesten persoonallista tyyliä esille. Toivottavasti veljekset jatkavat omaa omaperäistä linjaansa ja jättävät valtavirtaelokuvat Hollywoodin tusinaohjaajille.

Arvosteltu: 24.03.2011