Toivottavasti Clooney jatkaa töitä tällä saralla.

22.6.2003 01:30

Alkuperäinen nimi:Confessions of a Dangerous Mind
Valmistusvuosi:2002

George Clooney debytoi ohjaajan jakkaralla eikä äijä kovin helppoa homma kärkeen ole valinnutkaan. Pläjäys kertoo lukuisien TV-show -ohjelmien isästä Chuck Barrisista, joka toimi myös CIA:n palkkalistoilla. Leffa perustuu omaelämänkerralliseen Chuck Barrisin kirjaan. Äijä pisteli aikoinaan visailujen ideointien ohella ihmisiä kylmäksi kommunisminpelkoisessa jenkkilässä. Ensimetreillä heppua ajoi urallaan eteenpäin halu saada naisia. Miehestä kasvoi lopulta kävelevä tunnevamma.

Täytyy sanoa että onhan Clooneylla homma hallussa. Kyseessä on visuaalinen ja tyylikäs leffa. Visuaalisuus on vahvasti läsnä vaikka sitä ei millään tavoin korostetakkaan. Sam Rockwell Barrisina on synkkä ja omalaatuinen hahmo kuten tuon tyylinen kahtia jakautunut heppu on varmaan ollutkin. Pikkuhiljaa uppoudutaan koko ajan syvemmälle Barrisin hahmoon. Pällihän siinä alkaa lopulta levetä kun pitää moneen suuntaan ratketa eikä miehen lapsuuskaan ole ollut ihan ruusuilla tanssimista. Lapsuudesta ne niin monesti löytyvät ne erilaisten probleemien peruspilarit.

Julia Roberts nähdään varsin mielenkiintoisessa ja epäjuliamaisessa sivuroolissa. Tarina kertoo että naispääroolissa piti olla alunperin Nicole Kidman, mutta hänen peruessa jobin kuvioihin kiinnitettiin Drew Barrymore. Jos Kidman olisi ollut mukana leffa olisi takuulla noussut uuteen potenssiin ainakin katsojaluvuiltaan. Leffassa nähdään sivuroolissa myös entinen B-toimintasankari Rutger Hauer. Leffahan vilisee lopulta melkolailla hollystaroja mukaanlukien Clooney itse. Mestariohjaaja Steven Soderbergh vaikuttaa tuotantopuolella.

Näkemisen perusteella toivon totisesti että Clooney jatkaa töitä tällä saralla.

Arvosteltu: 22.06.2003