Todella hyvä ja villi, kieli poskella tehty lajityyppien sekoitus.

29.11.2008 19:15

Alkuperäinen nimi:From Dusk Till Dawn
Valmistusvuosi:1996

Ennen kuin olin itse katsonut elouvan, odotin Hämärästä aamunkoittoon -leffan tarjoavan tasapaksua ammuskelua ja B- luokan kauhuelementtejä sekoitettuna goreen. Mutta kun olin elokuvan saanut päätökseen, niin olin todella yllättynyt, Hämärästä aamunkoittoon on todella hyvä elokuva! Vaikka elokuva onkin varsinainen roskaelokuva, niin se on sellaisella asenteella tehty, että siitä joko pitää tai ei. Ja minähän pidin.

Geckon veljekset Seth (George Clooney) ja Richard (Quentin Tarantino) ovat olleet tuhmia; he ovat ryöstäneet pankin ja jättäneet jälkeensä kasan ruumiita. Kaiken lisäksi veljekset päätyvät ottamaan panttivangeiksi papin perheineen. Nyt porukka on matkalla Meksikoon hakemaan turvapaikkaa, ja he ovat sopineet tapaamisen kontaktiensa kanssa paikalliseen tissibaariin nimeltään ”Titty Twister”. Tämä baari sisältääkin enemmän kuin uskoisi; viskin ja puolialastomien naisten lisäksi tarjolla on – mitäpä muutakaan – kuin kasa nälkäisiä ja sadistisia vampyyreja!

Hämärästä Aamunkoittoon on todellinen roskaelokuva. Verta lentää, ihmiset ja vampyyrit pistetään kirjaimellisesti poikki ja pinoon, ja läppä lentää. Juoni on mahtavan B-luokkaa, ja koko elokuva on kieli poskella tehty läppämättöä täynnä oleva roskaelokuvamainen mestariteos. Kuten jo aikaisemmin mainistin, Hämärästä aamunkoittoon on elokuva, josta joko pitää tai ei. Elokuvaa ei saa missään nimessä ottaa vakavasti, mutta minusta Hämärästä aamunkoittoon on todella hyvää ja hyvällä tavalla mautonta viihdettä perjantai-illan iloksi.

Päänäyttelijäpari Quentin Tarantino ja George Clooney hoitavat homman kotiin. Clooneyn esittämä Seth on veljeksistä fksumpi ja ulkoisesti väkivaltaisempi, kun taas Richard on pervo hiljaisempi veli, joka kuitenkin tarpeen mukaan jättää jälkeensä kaamean ruumiin, jos toisenkin. Pappia esittää Harvey Ketiel, joka tekee myöskin loistavan suorituksen. Papin kahta lasta esittävät Ernest Liu ja Juliette Lewis, joka tunnetaan mm. Cape Fearista. Sivuhahmoista mainittakoon ainakin baarikärpänen nimeltä Sex Machine. Mistä moinen nimi? Miehellä on kalun muotoinen ase haarojen välissä! Ohjaajana toimii Robert Rodrigues, joka tekee myös todella hyvää työtä. Käsikirjoituksen hoiti elokuvaan Tarantino.

Hämärästä Aamunkoittoon on kokonaisuutena todella hyvä ja villi, kieli poskella tehty lajityyppien sekoitus. Läppämätön ystäville suosittelen lämpimästi, kun taas tosikkojen tulisi kiertää tämä elokuva kaukaa.

Arvosteltu: 29.11.2008