The Equalizer on aivan jäätävän huono elokuva.

20.12.2014 17:46

Alkuperäinen nimi:The Equalizer
Valmistusvuosi:2014

The Equalizer perustuu kasaririkossarjaan nimeltä The Equalizer-Kutsukaa McCall. Itse en ole kyseistä sarjaa nähnyt ja en sen puoleen ole kuullutkaan, joten en osaa arvioida, miten hyvin tv-sarja on käännetty tähän vuoden 2014 toimintarikosleffaksi. Sen osaan kuitenkin sanoa, että The Equalizer on aivan jäätävän huono elokuva.

Denzel Washington esittää Robert McCallia, korkean luokan entistä armeijamiestä, joka on erikoistunut tappamaan ihmisiä, ja joka on nyt päättänyt elää idyllistä elämää Bostonissa. Hän ei saa unta öisin ja menee kahvilaan juomaan teetä ja lukemaan kirjoja, joita hänen ex-vaimonsa oli lukenut. Tässä kyseisessä kahvilassa McCall tapaa Terin/Alinan (Chloë Grace Morets), joka toimii prostituuttina venäläiselle mafialle vastoin tahtoaan. Kun Teri pahoinpidellään sairaalakuntoon, McCall haluaa kostaa mafialle potut pottuina ja näin alkaa ennalta-arvattava ja tylsä kostojuonikuvio, joka on nähty satoja kertoja aikaisemmin.

Elokuvan ensimmäisten viidentoista minuutin aikana pystyy jo päättelemään, miten se jatkuu kohti vääjäämätöntä kliseistä loppuaan. Itse asiassa odotinkin The Equalizerilta edes sellaista normaalia geneeristä kostorikosleffaa, jossa Denzel Washington tappaa tyylikkäästi ihmisiä, mutta Antoine Fuquan ohjaus on niin säälittävän epäonnistunutta, että leffa alittaa normaalin rikosleffan riman reippaasti. Tässä elokuvassa ei ole mitään, mitä ei ole nähty aikaisemmin: on hyvis, joka tappaa muita kuin he olisivat vain ilmaa, on pahis, joka on todella paha, ja on avuton tyttö, joka tyytyy kohtaloonsa ja jonka hyviksen täytyy pelastaa. Kaikessa tässä geneerisyydessä ei itsessään oikein ole mitään vikaa, koska tällaisia nykyajan rikosleffat tuntuvat suurelta osin olevan. Vika on siinä, miten se on toteutettu. Toimintakohtaukset ovat suurelta osin tylsiä ja mitäänsanomattomia, elokuvassa ei ole minkäänlaista jännitettä, hahmot ja heidän väliset suhteet jäävät etäisiksi ja musiikit eivät tunnu täsmäävän kuvan kanssa ollenkaan. Näistä asioista, huonosta käsikirjoituksesta ja epäonnistuneesta rytmityksestä johtuen The Equalizer ei pysty kiinnostamaan loppuun asti. 2 tuntia ja 12 minuuttia tuntuu täysin ajanhaaskaukselta, koska leffasta olisi voinut mielestäni leikata puolikin tuntia helposti pois ilman, että kokonaisuus kärsisi tippaakaan.

Denzel Washington on ainoa asia, mikä pitää The Equalizerin edes jollain tapaa pystyssä. Hänen esittämä rauhallinen ja laskelmoiva tappokone McCall on ihan kiinnostava hahmo, mutta ei mitenkään erikoinen. Chloë Grace Morets vetää ihan perussuorituksen olematta mitenkään huono tai hyvä. Hänen hahmonsa jää leffassa kuitenkin erittäin vähälle alun jälkeen ja välillä meinaa jopa unohtua, minkä vuoksi McCall taistelee.

En ole ollut näin pettynyt actionleffaan sitten Taken 2:sen ja Die Hard vitosen. Eivätkö ohjaajat ja käsikirjoittajat Hollywoodissa enää osaa tehdä jännittäviä toimintarikosleffoja, vai ajattelevatko studiot pelkästään vaan kaikkea sitä rahaa, jonka he voivat nyhtää ihmisiltä, kun he menevät katsomaan tällaista kuraa. Aivan käsittämätöntä touhua.

Arvosteltu: 20.12.2014