Tehosteet on tehty todella upeasti, eivätkä ne kuitenkaan pääse hallitsemaan elokuvaa.

5.12.2004 01:40

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Minority Report
Valmistusvuosi:2002

On vuosi 2054. Washington D.C:ssä ei ole vuosiin tapahtunut ainuttakaan murhaa. Tästä saadaan kiittää PreCrime-projektia. Järjestelmä perustuu kolmeen ”näkijään”, jotka kelluvat nesteessä ja kykenevät näkemään murhat ennalta. Järjestelmä on pettämätön… vai onko? Eräänä päivänä etsivä John Anderton (Cruise) huomaa, että hän murhaa 36:n tunnin päästä itselleen tuntemattoman miehen. Andertonin on paettava. Hänen täytyy ottaa selvää, mistä on kyse.

Minority Report ei ole ihan tyypillinen Spielbergin elokuva, se näyttää pikemminkin Kubrickin leffalta. Tämä leffa perustuu Philip K. Dickin novelliin. Spielbergillä oli elokuvaa tehtäessä asiantuntijaryhmä, joka analysoi, miltä maailma näyttää 2050-luvulla. Kiva homma on myös se, että elokuvassa on kiinnekohtia nykypäivään. Maailma ei ole täynnä muotifriikkejä ja muitakin meille tuttuja ja rakkaita asioita löytyy.

Minority Report on todella mielenkiintoinen tieteisleffa. Tässä esitetään hyvin mahdollista tulevaisuuden maailmaa, ja saadaan katsojan pohtimaan voiko rikoksia ennustaa luotettavasti. Näyttelijät tekevät myös hyvää työtä. Digitehosteet on tehty todella upeasti, eivätkä ne kuitenkaan pääse hallitsemaan elokuvaa. Hommaa on lopussa ehkä venytelty vähän liikaa, mutta Minority Reportilla on kyllä mahdollisuuksia nousta tulevaisuuden klassikoksi.

Arvosteltu: 05.12.2004