Täysiverinen Woody-komedia ja samalla yksi parhaista Woody-elokuvista pitkään aikaan.

27.12.2005 19:48

Alkuperäinen nimi:Anything Else
Valmistusvuosi:2003

Pikaisesti arvioituna Sinua parempaa vaikuttaa todellisen klassikon eli Annie Hallin päivitykseltä uudelle vuosituhannelle. Woody on tietenkin vanhentunut sujuvat kolmekymmentä vuotta, mutta samana vainoharhaisena, kuolemaa pelkäävänä, juutalaisuudestaan tietoisena anarkistina hän on kaikki nämä vuodet pysynyt. Woody ei ole itse enää viitsinyt lähteä pääosaan keekoilemaan… hyvä näin… sillä hänen ja Christina Riccin suhde olisi näyttänyt valkokankaalla hiukan arveluttavalta, varsinkin kaikkien pedofiliahuhujen jälkeen. Koska Woody ei ole voinut kiinnittää itseään pääosaan, niin toiseksi mielekkäin vaihtoehto hänelle on ilmeisesti ollut se, että hankitaan pääosaan joku imitoimaan hänen roolisuoritustaan Alvy Singerinä elokuvasta Annie Hall. Tällä kertaa arpa osui Jason ”piirakkapoika” Biggsiin. Jason onkin yllättävän hyvä Allen-imitaattori, joten elokuva muodostuukin ennakko-odotusten vastaisesti varsin hyväksi kokonaisuudeksi.

Jerry Falk (Biggs) on kirjailija, joka asuu NY:ssa, kuten yleensä tavataan asua Woodyn elokuvissa. Jerry luulee seurustelevansa onnellisesti, kunnes näkee Amandan (Ricci), jonka jälkeen hän ei enää voi ajatellakaan tyytyvänsä vähempään. Ongelma syntyy siitä, miten ylineuroottinen Jerry pystyy valloittamaan Amandan sydämen (Amandalla kun on muitakin ottajia). Amorin-apu tulee kuitenkin yllättävältä taholta, kun suorasanainen ”ohjeistamispäällikkö” David Dobel (Allen) ottaa asiakseen auttaa nuorta miestä etenemään rakkauden portaita. Mukana hilluu vielä täysin turhana heebona Jerryn agentti Harvey (DeVito), jonka läsnäololle on vaikea keksiä mitään perustetta.

Hetken maiskuteltuna voin todeta, että Sinua parempaa on täysiverinen Woody-komedia ja samalla yksi parhaista Woody-elokuvista pitkään aikaan. Sinänsä kyllä ihmetyttää, miksi Allen on lähtenyt tekemään näin samankaltaista elokuvaa kuin Annie Hall? Poteeko pikkumies orastavaa dementiaa, eikä muista jo kerran ohjanneensa tämän? Vai onko rahat loppu ja helppona ratkaisuna taloudelliseen ahdinkoon on nähty modernin jatko-osan tuottaminen? Oli miten oli, niin silti täytyy olla tyytyväinen, että tämä on tehty, sillä jotenkin niin nautittava kokemus tämän katsominen oli.

Niille joita Woody Allenin komiikka ja tyyli ei hirveästi nappaa, suosittelen elokuvaa vaikka siitä syystä, että joskus on yllättävän virkistävää katsella, miltä Christina Ricci näyttää alusvaatteisillaan.

nimimerkki: mauge

Arvosteltu: 27.12.2005