Tätä leffaa ei ilmeisesti ole tehty suurella rakkaudella.

5.5.2008 10:26

Alkuperäinen nimi:Turbo: A Power Rangers Movie
Valmistusvuosi:1997

Minun on ikäväkseni myönnettävä, että sen sijaan, että satun omistamaan parhaita elokuvia, mitä on koko elokuvahistorian aikana tehty, löytyy myös lisäksi jotain, jonka omistusta haluaisi niin kovasti kieltää. No yksi niistä on juuri tämä hirvitys (muka mahtava): Power Rangers turbovaihteella! Töttöröö! Se niistä surkeista suosion osoituksista. Aloittakaamme, vaikka minun ei niin tekisi mieli puhua tästä sanaakaan.

Ensiksi aloitamme koko leffan idioottimaisimmasta kohdasta eli juonesta: Jossain avaruudessa pahisten johtama nainen nimeltään Divatox, kahden apulaisensa Elgarin ja Rygogin kanssa, jahtaa Lerigot nimistä velhoa. Lerigot kumminkin karkaa taikavoimillaan Maahan suoraan Afrikan sademetsään. Sillä aikaa jenkeissä Power Ranger-nuoret viettää ihanaa elämää, vaikkakin sininen rangeri väntää selkänsä. Niinpä vain neljä rangeria lähtee suorittamaan Zordonin antamaa tehtävää pelastaakseen Lerigotin, ennen kuin Divatox saa hänet kiinni ja onnistuu luomaan täydellisen kaaoksen. Mutta rangereita seuraakin pian sinisen rangerin tuuraaja…

Huoh! Kuulostaako tyhmältä? Aivan. Tätä leffaa ei ilmeisesti ole tehty suurella rakkaudella (ja vaikka olisikin, se olisi siltikin huono) vaan rahan kiilto silmissä. Käsis on vain tyhmä ja sutaistu (”Tämä ei ole ainakaan mikään lemmenlaiva” -repliikki haisee aika pahasti) ja ohjauksessa ollaan menty semmoisella kiireellä, että sen huomaa, miksi tähän ei olla panostauduttu. Tehosteet ja stuntit ovat myös naurettavia. Hirviöt sun muut öttiäiset ovat ihan selviä nukkeja ja kohtaus, jossa rangerit juoksevat saaressa kuin formula-autot konsanaan, näyttää naurettavalta.

Entäs näyttelijät? Aivan kaameita! Blake Fostersin esittämä kakara Justin on hyvin ärsyttävää katsottavaa. Hilary Shepardin esittämä Divatox on myös surullista katsottavaa, muka tosi paha pahis. Kaikkein tyhmimmät hahmot olivat Farkus ”Bulk” Bulkmeier ja Eugene ”Skull” Skullovitch, joita esitti Paul Schrier ja Jason Narvy. Ne yrittävät tehdä tästä hauskan, mutta jo niiden ilveily saa minulle kovan halun juosta veskiin tunkemaan pääni pönttöön. Hrr!

Kaikkien pitäisi kiertää tätä kaukaa. Tokihan tätä voisi vaikka lapsille näyttää – ostaa vaikka niille lahjaksi – mutta suosittelen sitten pysymään lopputeksteihin asti poissa. Tästä ei edes fanitkaan pidä joten kuka muu siitä pitäisi? Osaatko sanoa?

Arvosteltu: 05.05.2008