Tätä anime tekee aivoillesi.

5.6.2008 17:01

Alkuperäinen nimi:パプリカ
Valmistusvuosi:2006

Elokuva tapahtuu lähitulevaisuudessa. Uusi psykoterapeuttinen tekniikka mahdollistaa potilaan unien näkemisen DC Miniksi kutsutun laitteen avulla. Joku saa kuitenkin vielä testivaiheessa olevan laitteen käsiinsä ja alkaa käyttää sitä ihmisten unien hallitsemiseen kohtalokkain seurauksin.
Elokuva seuraa niin unissa, kuin todellisuudessa tapahtuvia asioita.

Paprika on huikean visuaalinen elokuva. Nykyanimaation ehdoton kuningatar. Mielettömän kaunis ja värikäs. Sanalla sanoen: upea! Maisemat ovat mielikuvituksellisia, oikeasti unimaisia. Tekijät ovat käyttäneet kaikkia mahdollisia uniin liittyviä ilmiöitä: on valeheräämistä, selkounia, painajaisia, unityhmyyttä, lentämistä ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Esimerkiksi elokuvassa esiintyvä kauhu ei sisällä rankkaa väkivaltaa, verta tai gorea. Elokuvan kauhu on psykologista ja painaijaismaisen friikkiä. Itse asiassa Paprika on todella friikki elokuva.

Paprika ei ole mikään helppo tapaus. Elokuvaa katsoessa (ensimmäistä kertaa) on todellakin pihalla. Unet ja todellisuus karkaavat käsistä ja sekoittuvat kieroilla leikkauksilla, eikä asioita selitellä. Elokuva pitää itse tajuta ja sitä pitää katsoa keskittyneesti. Paprika lähtee suoraan asiaan ja taukoja ei todellakaan pidetä. Tunnelma luodaan hienolla musiikilla ja häröillä äänillä. Paprika ansaitseekin erityismaininnan musiikkinsa puolesta. Lopussa kaikki selviää kuin itsestään. Elokuva ei jää kesken ja katsoja kokee ahaa-elämyksen.

Mielestäni Paprikassa ei ole juuri mitään moitittavaa. Kyse ei ole tusina animesta tai kaavoihin kangistuneesta perus puurosta. Paprika on omasta mielestäni täysin uniikki. Toki joitain visuaalisia yhteyksiä voi löytää (Satoshi Konin) muihin elokuviin, mutta pääosin Paprika pysyttelee valtavirtahutun ulkopuolella. Päähenkilöinä eivät keikistele kauniit ja rohkeat tai isosilmäanimepojut, vaan ihan tavallisen ja jopa ruman näköisiä ihmisiä (mutta myönnän, että Paprikaa on ilo katsoa). Elokuvasta voi löytää kornin opetuksen, että kauneus on nimenomaan sisäistä.

Paprika saa minulta kaikki mahdolliset pisteet, ylistykset ja kiitokset. Tämä leffa on must kaikille unista ja animesta kiinnostuneille ja niitä rakastaville.

Arvosteltu: 05.06.2008