Tässä on tunnelmaa, loistavaa toimintaa ja ennen kaikkea hyvät näyttelijät.

8.8.2005 23:46

Die Hard on itselläni yksi katsotuimpia elokuvia koskaan. Tästä rainasta lähti Bruce Willisin tie tähtiin ja jäi ikuisesti yhdeksi aikamme parhaimmiksi toimintapläjäykseksi. Lyhyen alkupuheen jälkeen voinkin rauhassa päästä itse juonen selostukseen.

John McClane on kovaotteinen New Yorkin kyttä, joka lähtee viettämään joulua Los Angelesiin vaimonsa ja lapsiensa luokse. Miehen saavuttua kuitenkin vaimonsa työpaikalle, hänen tietämättään kaksitoista terroristia ottavat rakennuksen haltuunsa. Ryhmän johtaja, saksalainen Hans Grüber ottaa panttivangeiksi kaikki rakennuksen ihmiset, mutta häneltä jää jotain huomaamatta. McClane, joka lähtee työaseensa kanssa pilvenpiirtäjän sokkeloihin estääkseen terroristejen puuhat, ainoana puolellaan rakennuksen ulkopuolella radiopuhelin kourassa oleva LA:n kyttä Al Powell. Pitkä ja verinen yö on alkanut.

Die Hard on itselläni heti paras toimintaelokuva heti Taistelijan jälkeen. Siinä on tunnelmaa, loistavaa toimintaa ja ennen kaikkea hyvät näyttelijät. Eikä McTiernanin ohjauskaan ole tosiaan huonoa. Kokenut toimintaohjaajahan mies on. Parhaimman roolisuorituksen leffassa tekee tietenkin Bruce Willis McClanena. Hyvänä kakkosena tulee aidon kuuloista saksalaisaksenttia vääntävä Alan Rickman, joka esittää pääpahis Hans Grüberia. Vielä kolmas mainitsemisen arvoinen nimi on Reginald Veljohnson, joka näyttelee McClanen ainoaa liittolaista poliisi Al Powellia. Suosittelen ehdottomasti kaikille toimintaelokuvaa hakeville, Die Hard antaa viihdykettä koko rahan edestä. Täydet viisi tähteä ansaitsee.

nimimerkki: JohnRambo

Arvosteltu: 08.08.2005