Tässä elokuvassa hypittiin nykyhetkestä muistoihin liian tiheään tahtiin.

1.2.2003 23:36

Alkuperäinen nimi:Badding
Valmistusvuosi:2000

Musiikki on lähellä sydäntäni. Siksi ajattelin että olisi mukava katsoa elokuva muusikon elämästä, koska olen tutustunut jonkin verran Rauli ”Badding” Somerjoen musiikkiinkin. Jotkut Baddingin hittikappaleistahan ovat cover-versioita, mutta sehän ei muuta sitä asiaa että ne kuulostavat hyviltä myös Baddingin esittämänä.

Badding oli ujo ja esiintymiskammoinen laulaja. Elokuvan tapahtumat alkavat aikana, jolloin Baddingin huippuvuodet olivat jo taakse jäänyttä aikaa. Hänelle ollaan vastoin artistin omaa tahtoa järjestämässä comeback-konserttia, jonne katsojia ja kuuntelijoita on saapumassa jäähallin täydeltä.

Badding päättää ennen keikkaa kuitenkin paeta maaseudulle, mutta luonnollisesti promottorit lähettävät miehen löytämään Baddingin ja tuomaan tämän esiintymispaikalla, vaikka väkisin. Tämän ”pakomatkan” aikana kerrotaan muistikuvien avulla Baddingin nuoruudenajan vuosista sekä kuuluisan, huipulla olevan rock-laulajan arjesta. Kuvioihin kuuluu luonnollisesti olennaisena osana alkoholi, tuo monen esiintyvän artistin suurin ongelmanaiheuttaja.

Odotukseni tämän elokuvan suhteen olivat kohtalaisen korkealla, onhan kyse lahjakkaasta ja aivan liian nuorena kuolleesta rock-laulajasta, joka halusi olla Elvis. Elokuvassa soitetaan runsaasti Baddingin musiikkia, josta suuri plussa arvosanaa ajatellen, mutta minun mielestäni muistikuvien eli flashbackien käyttäminen on mennyt tässä elokuvassa liian pitkälle. Kokonaisuus olisi ehkä toiminut paremmin jos nämä muistikuvat olisivat olleet pidempiä, mutta nyt tässä elokuvassa hypittiin nykyhetkestä muistoihin liian tiheään tahtiin, joka aiheutti minussa automaattisen hylkimisreaktion. Lisäksi olisin kaivannut hieman enemmän kuvausta Baddingin huippuvuosista ja tapahtumista niihin aikoihin.

DVD:n katsojille lisätietona että kiekolta löytyy myös Markku Pölösen ohjaama tangoelokuva Onnen maa (1993, kesto 59 min), jossa pääosaa vetää Pertti Koivula.

Arvosteltu: 01.02.2003