Tasaisen varmasti etenevässä juonessa ei ainakaan kiirehditä missään vaiheessa.

8.6.2001 01:50

Alkuperäinen nimi:The Boys From Brazil
Valmistusvuosi:1978

Tässäpä niin sanottu hiukan vanhempi jännityspläjäys. Muistin tämän joskus nähneeni aikaisemmin TV:stä tai videolta. Muistelin myös että olin pitänyt tästä tapauksesta, mutta muut muistikuvat olivat hämärän peitossa. Joten ei muuta kuin DVD-versio haltuun ja katsomisen alle.

Leffassa on kysymys kloonaamisesta ja kuten nimestä nokkelimmat voisivat arvella niin Aatuahan tässä monistetaan. Vanhat natsipapat haluavat luoda uuden vanhan maailman ja jatkaa siitä mihin joskus jäivät olosuhteiden pakosta.

Tasaisen varmasti etenevässä juonessa ei ainakaan kiirehditä missään vaiheessa. Nykyajan nopeatempoisempiin leffoihin tottunut katsoja ehtii keksiä itse ratkaisut mietittäväksi tarkoitettuihin kysymyksiin jo puolessa ajassa tai jopa välittömästi. Tuo on sinänsä hiukan huvittaava. Näissä tapauksissa on kumminkin, joku sellainen puoli että ainakin itse yritän jollain tavalla hidastaa tieten tahtoen omaa ajatuksenjuoksani, jotta saisin leffoista sen irti mitä on tarkoitettu.

Jerry Goldsmith maalailee musiikilla rautalangasta väännettyjä äänimaisemia ja kellekään ei varmasti jää epäselväksi milloin on jännä kohta jne. Gregory Peck selviytyy ihan ok Tri Mengelenä. Laurence Olivier tekee tässä mielestäni suvereenisesti leffan parhaan suorituksen vanhana juutalaisena Natsin metsästäjänä. Oli hiukan huvittavaa nähdä Steve Guttenbergin pyörivän niin tohkeissaan tätä jännitys-lajityyppiä edustavassa tapauksessa. En ole pahemmin ukkoon törmännyt muualla kuin Poliisiopisto-leffojen päänaurattajana Mahouneyna ja uskottavuus oli sen takia hiukan hakusalla.

Vaikka leffa aiheuttaakin välillä pieniä kylmiä väreitä niin tapaus ei ollut niin mainio kuin olin kuvitellut. Vaikka tapahtumia on tasaisesti ja juoni kiristyy rauhalliseen tahtiin niin homma ei lähde rullaamaan kunnolla. Loppu ei anna vinkkiä oikein mihinkään suuntaan ja leffa vain lopahtaa ennen lopputekstejä. Paha ehtii saada kumminkin palkkansa ja hyvä voittaa, mutta entä tulevaisuus?

Leffa lienee parasta katsoa juuri kun olet viikonloppuna herännyt suht aikaisin ja ulkona sataa. Brasilian pojat vaan masiinaan ja siitä pikkuhiljaa heräilemään uuteen päivään rennosti leffan mukana. Normaali kahvi esim. Brazil toimii hyvin kyytipoikana.

Arvosteltu: 08.06.2001