Tarina nappaa katsojansa heti mukaan eikä hellitä vasta kuin lopussa.

14.5.2005 18:16

Alkuperäinen nimi:Enemy of the State
Valmistusvuosi:1998

Republikaanikuvernööri murhataan ja lavastetaan itsemurhaksi. Tapauksen onnistuu taltoimaan luontokuvaaja, joka kuvaa lintujen muuttoja. Hän saa peräänsä murhan takana olleet NSA:n miehet. Pakomatkan aikana hän näkee vanhan ystävänsä Robert Clayton Deanin (Smith) ja pudottaa levykkeen tämän kassiin tämän huomaamatta ja saa itse surmansa melkein heti. Pian Clayton alkaa epäillä että häntä seurataan jokapuolelta. Lopulta hän ottaa yhteyttä Brilliin (Hackman) jolla on aikasempaa kokemusta NSA:n kanssa. Kehenkään ei voi luottaa ja he ovat perässäsi koko ajan.

Tony Scott on onnisutnut tekemään todella onnistuneen toimintatrillerin. Tarina nappaa katsojansa heti mukaan eikä hellitä vasta kuin lopussa. Will Smith tekee yhden uransa parhaan roolisuorituksen. Jon voight NSA,n johtajana ja leffan pahiksena teki kanssa hyvän roolin. Gene Hackman tulee leffaan mukaan vasta reilun 40 min kohdalla. Näyttäviä takaa-ajoja, mielenkiintoinen juoni, hyvät roolisuoritukset ja hyvä ohjaus.

Valtion vihollinen on hyvin onnistunut toimintatrilleri. Leffa sisältää yhden viime aikojen hienoimmin toteutetuista ammuskelukohtauksista italialaisravintolassa. Toki Will Smith muutaman läpänkin heittää, mutta ne eivät häiritse elokuvaa.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 14.05.2005