Tarina miehestä, joka on enemmän kuin me muut.

29.12.2009 02:00

Alkuperäinen nimi:The Man From Earth
Valmistusvuosi:2007

John Oldman on ottamassa elämälleen uutta suuntaa muuttamalla pois. Hän hyvästelee ystävänsä, jotka ovat kaikki yliopiston professoreja kukin oman alansa mestareita. Nämä arvuuttelevat syitä Johnin lähtöön, mutta osumatta oikeaan. Lopulta John paljastaa menneisyydestään asioita, joita kukaan ei tiedä, mutta jokainen on kuullut. Alkaa pitkä keskustelu ihmisyydestä, uskonnosta ja maailman historiasta. Vaikka kuuntelijat eivät halua aluksi uskoa Johnin tarinaa on heidän lopulta hyväksyttävä totuus Johnin pitävien todisteiden valossa. Mitä nämä asiat Johnin menneisyydessä sitten ovat? Sen saatte selvittää itse.

Tarinan idea itsessään on jo niin mielenkiintoinen, ettei muuta tarvita. On hienoa, että elokuvan tekijät ovat ymmärtäneet tämän. Koko elokuva sijoittuukin yhteen huoneeseen ja tähän yhteen keskusteluun, jota John ja hänen kolleegansa käyvät yhdessä. Kun jokaisella keskustelun osapuolella on oma alansa on heillä jokaisella oma näkökantansa jokaiseen asiaan ja tämä tekeekin heistä jokaisesta tärkeän elokuvan kerronnan kannalta. Mitään varsinaista juonta ei ole vaan elokuva etenee sen mukaan mitä enemmän Johnista paljastetaan.

Elokuvan herättämät keskustelut ovat niin mielenkiintoisia, että kannattaa varautua katsomaan tämä elokuva porukan kanssa ennemmin kuin yksin. Elokuva onnistuu sörkkimään niin montaa ihmiskunnan historiaan ja perimpään olemukseen liittyviä kysymyksiä, että keskustelut kestävät monta tuntia.

On suorastaa rikollista että tällainen elokuva on jäänyt näin pienelle huomiolle. Elokuvassa ei ole yhtään tunnettua näyttelijää ja sitä tuskin on markkinoitu massiivisesti, mutta myös tässä on osin sen oma viehätys. Elokuva onkin jotain aivan omanlaistaan ja se ettei siitä ole tehty rahan vuoksi tekee siitä vielä mielenkiintoisemman.

Koska näyttelijät ovat uusia kasvoja ja tarina mukaansa tempaava on mahdotonta huomata katsovansa elokuvaa. Elokuva vie mukanaan ja tätä voisi kutsua jo suureksi saavtukseski sillä elokuvassa ei ole lainkaan taustamusiikkia tai suuria efektejä. Budjettikin on ollut varmasti elokuvateollisuuden pienimpiä.

Arvosteltu: 29.12.2009