Tämä leffa on aivan MAH-TA-VAA työtä, ei voi muuta sanoa.

3.8.2005 17:57

Alkuperäinen nimi:Batman Begins
Valmistusvuosi:2005

Okei, turhahan tätä on enää kerrata, mutta menkööt vielä kerran: Tämä leffa on aivan MAH-TA-VAA työtä, ei voi muuta sanoa. Todellakin, Batmanin maine on palautettu keskitasoisen Foreverin ja täyden sontaläjän Batman&Robinin jälkeen. Tunnelma on vaihtunut täysin, ja osittain tämän ”alku”idean takia, hyvään suuntaan siis totta kai.

Leffa on siitä asti, kun Christian Bale, alias Bruce Wayne, alian Batman vetää leppakkokuteet ekan kerran päälle, synkkä, ja eräissäkin kohdissa pelottava, mutta eipä niistä sen enempää. Christian Bale on niin hyvä Batmanina, että jos itse olisin roisto, menisi ittelläkin pupu pöksyyn. Leffan ”pääpahis” Cillian Murphy, ei minunkaan mielestäni (viitaten edellä olevaan arvosteluun), ole se leffan pääpahis, vaan yksi muiden joukossa, ja leffan pääpahis on, no ei sitä ole tavallaan siis.

Gary Oldman on hyvä Gordonina, mutta ehkäpä nuo hiukset jatko-osassa – jos se nyt tehdään – saisivat olla hieman vaaleammat, ei muuta siitä tyypistä. Caine, Michael Caine, on kyllä tähän mennessä kaikista sopivin näyttelijä Alfrediksi, parempi kuin Michael Gough, joka näytteli Keatonin kanssa, ja myös parempi kuin (no totta kai), Alan Napier, jota moni ei edes varmasti tunnekaan. Sanonpa vain, että hän näytteli ”Alia” kuuskytluvulla pyörineessä sarjassa ja leffassa. Tästä Lucius Foxista en ole ennen kuullutkaan, mutta kyllähän tuo Morgan näyttelee häntä hyvin, niin kuin kaikkia muitakin roolejaan (yllätys, yllätys?). Liam Neeson on myös aina hyvä, mutta toivottavasti mies ei jää ainaiseksi ”oppi-isän” hahmoksi niin kuin Star Warsissa. Katie Holmes ei ole sivuroolissaan huono, mutta ehkä hieman pinnallinen. Hän on kuitenkin syvällisempi ja parempi kuin Kirsten Dunst Mary Janena Hämähäkkimiehissä.

Kokonaisuudessa leffa oli varsin miellyttävä, positiivinen, jänskä, hauska, ja jätti kaikinpuolin hyvän mielen. Taistelukohtaukset sopivat leffaan hyvin, eikä minua ainakaan häirinnyt tuo nopeatempoinen leikkaus, vaan se sopi mainiosti tappeluihin, sillä Batmanin kantava voima (siis hahmon, ei leffan) on juuri pelko ja yllättävyys, joka pistää pahikset paniikkiin, ja pakettiin. Toivon hartaasti, että tälle tehdään jatkoa, joka voisi olla uusi versio jokerileffasta, aivan uudella juonella, ja voisihan siinä vilahtaa myös yksi tämän leffan pahiskin. Katsokaa leffa niin ymmärrätte.

nimimerkki: mada

Arvosteltu: 03.08.2005