Taistelukohtauksien akrobatia on huippulaatua.

3.5.2006 21:26

Alkuperäinen nimi:องค์บาก
Valmistusvuosi:2003

Ting (Yeerun) asuu pienessä kylässä. Mittaamattoman arvokas ja kulttuurillisesti merkittävän Ong-Bakin pää varastetaan ja Ting lähtee hakemaan sitä takaisin. Matka vie Bangkokin alamaailmaan ja thainyrkkeilyn mestari Ting astuu epähuomiossa rikollisliigan varpaille. Luvassa on toimintaa.

Tässäpä on hieno toimintapläjäys. Juoni ei ole kummoinen, mutta se riittää kannattelemaan koko elokuvan pituuden verran ja toimintakohtauksia myös riittää. Takaa-ajoja ja taidokkaita taistelukohtauksia, joissa myös käytetään hienoja tehokeinoja maksimaalisen vaikutuksen luomiseen.

Nykyisien tietokoneella ja vaijereilla koristeltujen taistelukohtauksien vastapainona Ong-Bakin kohtaukset perustuvat pelkkään fyysiseen akrobatiaan. Iskut ja potkut todellakin tuntuvat osuvan kohteisiinsa ja äänimaisemassa todellakin rusahtelee luut hajalle. Vertakaan ei ole unohdettu ja esineitä särjetään koko ajan – pääasiassa viskomalla nimettömiä kovanaamoja niiden lävitse. Koreografiasta vastaa itse Yeerun, joka todellakin suoriutuu kohtauksistaan kiitettävällä tavalla. Polvet, kyynärpäät ja nyrkit heiluvat hirmuisella nopeudella ympäriinsä ja muutenkin taistelukohtauksien akrobatia on huippulaatua.

Kokonaisuutena Ong-Bak on pelkkää vähäaivoista toimintamättöä jonka paras piirre onkin juuri taistelukohtauksien uskomaton tehokkuus. Kaikesta uskomattomuudesta huolimatta illuusio säilyy ehjänä ja se on juuri parhaiden taistelukohtauksien piirre. Genrensä parhaimmistoa ja sellaiseksi tämä elokuva on tarkoitettu.

nimimerkki: Jurpo

Arvosteltu: 03.05.2006