Taide-elokuvista pitävät urheiluhistorian ystävät saanevat tästä eniten irti.

29.4.2006 19:30

Alkuperäinen nimi:Olympia 2. Teil - Fest der Schönheit
Valmistusvuosi:1938

Suuri urheilujuhla Berliinissä jatkuu. Tällä kertaa vuorossa ovat Berliinin olympialaisten stadionin ulkopuoliset lajit, kuten voimistelu, melonta ja uinti.

Olympia II on siis toinen osa Leni Riefenstahlin suurelokuvaa Olympia, joka taltioi huippuhetket Berliinin Olympialaisista vuonna 1936. Nämä Hitlerin isännöimät kilpailut tarjosivat natseille tilaisuuden todistaa arjalaisen rodun ylivertaisuuden, missä se ei täysin onnistunut, mutta ainakin elokuva niistä kisoista muistoksi jäi.

Olympia II:n propaganda on samaa tasoa kuin ensimmäisen olympian. Hyväkuntoisia arjalaisia (joihin Japanilaisetkin ilmeisesti kuuluvat) kuvataan hyvin ihailevasti ja mustien kohdalla ilmapiiri tuntuu jännittyneeltä.

Olympia II ei ehkä ole lajiensa ja tapahtumapaikkansa kannalta yhtä mielenkiintoinen kuin edeltäjänsä, eikä se historiallisessa tarjoa juuri mitään (Hitleriä ei tässä elokuvassa nähdä), mutta visuaalisesti se on lähes yhtä upea kuin edeltäjänsä. Kuvallista namia on sen verran, että elokuvan jaksaa loppuun asti katsoa.

Suosittelen Olympia II:sta niille, jotka ovat Olympia I:n nähneet ja haluavat nähdä loputkin. Taide-elokuvista pitävät urheiluhistorian ystävät saanevat tästä eniten irti, kunhan muistavat, että elokuvan propagandaa ei tarvitse sulattaa. Ihan hyvä dokumentti, mutta jää silti edeltäjänsä varjoon kaikilta muilta osin paitsi visuaalisuudeltaan.

Arvosteltu: 29.04.2006