Taattua kamaa niille jotka pitivät kolmannesta osasta.

11.2.2005 22:11

Alkuperäinen nimi:Rocky IV
Valmistusvuosi:1985

On siinä jenkeillä ihmettelemistä kun rajan yli saapuu Ivan Drago (Lundgren), huippuunsa treenattu kolossi, joka on päättänyt valloittavansa paikan nyrkkeilymaailman kartalta, vieläpä sen ykköspaikan. Rockyn valmentaja ja nykyinen paras kaveri Apollo Creed (Weathers) päättää näyttää klopille jenkkimeininkiä, vaikkei ole itse nyrkkeilyt viiteen vuoteen. Tuumasta toimeen: pian Drago ihmetteleekin Creedin saapumista areenalle James Brownin Living In American tahdissa, kuitenkin herra toteteaa Creedille kylmästi: ”You will lose”. Ja niinhän siinä käy, kirjaimellisesti. Seuraavan kerran Creed rauhoittuu hauta arkussa. Rocky (Stallone) katsoo velvollisuudekseen haastaa Drago ja kostaa Creedin sekä koko Amerikan puolesta. Matsi käytäisiin Moskovassa, Dragon kotikentällä.

Rocky IV jatkaa samaa linjaa, kuin Rocky III. Toiminta on jälleen draaman edellä ja tällä kertaa nyrkkeily-kohtauksiin on todella panostettu. Samalla tavalla kuin kolmosessa, on urheilevalle katsojalle jälleen luvassa hienoja hetkiä, zero to hero on leikin nimi. On se uskomaton fiilis, kun Rocky kaiken sen treenaamisen jälkeen nousee kehään vastassaan kaksi metrinen tappokone.

Vanhat näyttelijät vanhoissa rooleissaan toimivat hyvin, mutta Neuvostoliittolaiset hieman kangertelevat, varsinkin yksi ilmeinen Dolph Ludgren (ruotsista) joka ei saa väännettyä venäjä-aksenttia niin millään. Muuten elokuvan puitteet ovat hienot, varsinkin Rockyn treenausmajan maisemat ovat kauniita. Musiikki on jälleen mahtavaa ja se tukee kohtauksia loistavasti.

Rocky IV on taattua kamaa niille jotka pitivät kolmannesta osasta. Muille suosittelen varauksella, mutta lämpimästi.

nimimerkki: Warrior Of The World

Arvosteltu: 11.02.2005