Surkein jatko-osa, mitä on koskaan tehty ja samalla surkein elokuva, mitä olen koskaan nähnyt.

7.1.2006 21:04

Alkuperäinen nimi:Exorcist II: The Heretic
Valmistusvuosi:1977

Manaaja on jokseenkin yliarvostettu kauhuelokuva, ja moneen otteeseen sitä on kehuttu jopa kaikkien aikojen parhaaksi kauhuelokuvaksi. No se on kaukana siitä, mutta joka tapauksessa ihan kohtalainen ja katsottava kauhuleffa, ei missään nimessä surkea. Mutta sitten kun sille tehtiin jatko-osa, Manaaja 2…

Kökköäkin kökömpi juoni on lyhyesti seuraavanlainen: Regan McNeil (Blair) on nyt jo aikuinen, mutta vaara riivajasta on tullut uudestaan esiin. Hänen isänsä (Burton) aikoo auttaa häntä ja Reganin päähän laitetaan jonkinlainen epämääräinen hökötys, jolla pääsee käsiksi Raganin mieleen ja sitä kautta jonnekkin Afrikan kaukaisuuteen ja heinäsirkkojen matkaan, jossa Isä Merrinin pois manaama riivaaja, Pauzu, liikkuu. Näin myös Reganin isä Lamont, on ikäänkuin tavallaan heidän matkassaan.

Juonen edetessä elokuva käy koko ajan entistäkin hullummaksi ja tarinan kerronta käy yhä typerämmäksi. Alku ei sinänsä ole mitenkään erityisen huono ja katsoja saattaa olla vielä jopa toiveikas, mutta sitten mennäänkin jyrkkää alamäkeä, eikä takaisin päin ole enää tulemista. Mikään ei yksinkertaisesti voi pelastaa tätä turhaakin turhempaa tekelettä siitä surkeuden suosta johon se lopulta lankeaa. Ei näyttelijät, ei ohjaus, ei yksinkertaisesti mikään. Siis kokonaisuutena Manaaja 2 on surkein jatko-osa, mitä on koskaan tehty ja samalla surkein elokuva, mitä olen koskaan nähnyt. Siis tämä tekele on yksinkertaisesti vaan aivan onneton, missään ei ole päätä eikä häntää ja tarkkaavaisemmatkin seuraajat tippuvat kärryiltä jossain vaiheessa, kun koko elokuva muuttuu yhdeksi päättömäksi farssiksi.

Manaaja 2:sta ei voi suositella kenenkään täysjärkisen ihmisen katsottavaksi, sen verran surkea tekele se on. Vaikka olisit ihastunut ykkösosaan, ei silti kannata katsoa tätä, koska tulet kyllä pettymään niin maan pahimman kerran, vaikkei sinulla mitään odotuksia olisikaan. Siis välttäkää hyvät ihmiset tätä elokuvaa, ainakin minulle henkilökohtaisesti se oli kaikkien aikojen suurin pettymys, mitä muistan.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 07.01.2006