Suoraviivainen juoni ja tylyjäkin kohtauksia on luvassa.

7.7.2008 01:29

Alkuperäinen nimi:The General
Valmistusvuosi:1926

Johnny Gray (Keaton) haluaa värävytyä Konfederaatin joukkoihin, mutta hänet evätään koska hän on veturinkuljettaja. Moinen asia ei miellytä hänen kihlattuaan Annabellea (Mack). Jälkimmäinen joutuu vielä vakoilutehtävää tekevien Unionin joukkojen kaappaamaksi ja nämä taas pakenevat Kenraali-veturilla mitä Johnny ajaa. Tuulispäänä säntää Johnny takaa-ajoon aluksi resiinalla ja sittemmin polkupyörällä ja lopuksi junalla. Valitettavasti Konfederaatin joukot jäävät epähuomiossa pois kyydistä niin Johnny on yksin takaa-ajossa. Kohtalo vielä paiskaa hänet kuulemaan Unionin kenraalien suunnitelmia ja hän vielä löytää Annabellen, joten taas pitää ajaa junalla, mutta nyt pakoon ja Unionin junan takaa-ajamana. Lopulta Unionin ja Konfederaatin joukot kohtaavat merkittävän sillan lähellä, joka samassa rytinässä tuhoutuu.

Buster Keatonin ohjaama, käsikirjoittama ja tähdittämänä Kenraali on melkoisen viihdyttävä teos. Juonikuvio on hyvin toiminnallinen takaa-ajoineen ja vakoiluineen. Keaton tuo mukaan melkoisen annoksen visuaalista kohellusta eri laitteiden kanssa. Mies tekee stunttinsa itse eivätkä ne ole mitään kovinkaan turvallisia sellaisia ja näyttävimmätkin tuhot tehtiin oikeasti. Elokuva ei menestynytkään kovinkaan hyvin ja johti Keatonin uran pahaan laskukierteeseen, mistä hän ktylläkin lopulta selvisi.

Kokonaisuutta on vaikea luokitella komediaksi vaikka fyysistä koheltamista on luvassa. Kenraalin voi luokitella paremminkin puhtaaksi toimintaelokuvaksi. Sen juoni on suoraviivainen ja tylyjäkin kohtauksia on luvassa.

Puhdasverinen toimintaelokuva 70:n vuoden takaa ja kaiken lisäksi hyvä sellainen.

Arvosteltu: 07.07.2008