Suomi-filmien parhaimmistoa.

25.7.2003 14:57

Alkuperäinen nimi:Kaasua, komisario Palmu!
Valmistusvuosi:1961

Kaasua, Komisario Palmu käynnistyy kun vanha rouva Skrof löydetään kuolleena asunnostaan. Pian selviää että tapaus on murha ja hänet on tapettu kaasulla. Rouva Skrof oli eläessään todella häijy ja kiihkouskovainen, joten epäiltyjä riittää.

Tapausta alkavat tutkia ketkäs muutkaan kun leppoisa komisario Palmu(mestari Joel Rinne) sekä hänen uskollinen apurinsa Virta(Matti Ranin). Tapaus on vaikea, mutta Palmu tietää murhaajan tekevän aina yhden virheen…

Kaasua Komisario Palmu on hersyvä mutta jännitteensä säilyttävä salapoliisitarina, jota vallitsevat täydellisesti asiansa osaavat näyttelijät, mm. aina loistava Leo Jokela(Kokki), Elina Salo(Kirsti Skrof), sekä tietenkin itse Joel Rinne ja Matti Ranin jotka olivat ja ovat Suomen elokuvataivaan kermaa.

Shown varastaa kuitenkin totaalisesti ällistyttävä Pentti Siimes boheemina nykytaiteilija Kurt Kuurnana, jonka hahmo on todella mainio karikatyyri ja tunnelman keventäjä. Sääli ettei tälläisiä näyttelijätöitä Suomessa enää kovin usein nähdä.

Myös ohjaaja Matti Kassila käyttää aikaansa nähden nerokkaita kuvaustyylejä, mm.kamera-ajoja, takaumia sekä korostaa musiikin vaikutusta. Komisario Palmut ovatkin takuuvarmaa viihdettä, mutta samalla surullinen muistutus ajasta, josta Suomen elokuvamaailma on koko ajan siirtynyt mielestäni huonompaan suuntaan.

Arvosteltu: 25.07.2003