28.2.2008 23:12

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:War of the Worlds
Valmistusvuosi:2005

Steven Spielberg on monipuolinen ohjaaja. Mies on ohjannut lähes jokaista genreä elämänsä aikana. Äijä on ohjannut myös monia klassikko elokuvia. Hänen muistetuimpia elokuvia ovat mm: Indiana Jonesit, Jurassic Parkit, Tappajahai, E.T, Schindlerin lista ja Pelastakaa Sotamies Ryan. Hänen komedia puoltaan edustaa Hook, Terminaali ja Ota kiinni jos saat. Itse genrettäisin tämän miehen uusimpiin töihin kuuluvan Maailmojen Sodan scifi/toiminta leffaksi. No, sitähän tämä kyllä on. Ja katos vaan. Pääosassa komeileepi Tom ja Tim. Cruise ja Robbins. Vaikuttaapa kaikin puolin hyvältä elokuvalta. Mutta se ei ole ole hyvä. Ei. Ei läheskään. Koska se on lostava, ei hyvä. Hyvä ei riitä.

Ray Ferrier (Tom Cruise) on eronnut, kahden lapsen isä. Hänen lapsiansa ovat tyrär Rachel (Dakota Fanning) ja poika Robbie (Justin Chatwin). Hän siirteee töikseen painavia lasteja nosturilla. Eräänä päivänä sitten taivas muuttuu kaukaa mustaksi ja horisontissa näkyy ukkos myrsky. Joku sitten iskee kaupungin keskustaan ja kaikki tulevat tietysti katsomaan mikä se on. Maassa on reikä josta tulee kohta iso avaruusalus joka alkaa teilaamaan ihmisiä. No sitten alkaakin alien hippa jossa Ray pakenee lastensa kanssa alieneita.

Katsottuani elokuvan tule mieleen että: Huhhuh, on mahtanut tämä leffa käydä Spielbergin kukkarolle tekovaiheessa. SIllä elokuvassa on ihan hemmetin hienot erokoistehosteet. Parhaat mitä olen aikoihin nähnyt. Mutta kyllä Spielberg on varmasti saanut rahansa takaisin koska elokuvahan oli menestys. Enkä ihmettele.

Tämä on jo toinen Cruise-Spielberg yhteistyön elokuva. Ensimmäinen oli loistava Minority Report. Yhteystyö pelaa! Toivottavasti äijäparilta tulee vielä lisää leffoja, niin hyviä leffoja on tähän asti tullut. Tim Robbins on hyvä kuten aina. Koston liekissäkin loistanut Dakota Fanning on loistava ja yksi parhaimmista lapsi näyttelijöistä aikoihin. Vetää jo vertoja Hohdon Danny Lloydille, niin hyvin on tyttö muissakin leffoissa näytellyt. Justin Chatwinkin on ok.

Tällä elokuvalla Spielberg kruunaa monipuolisuutensa. Niin monenlaisia leffoja on mies ohjannut, mutta on tämä yksi hänen parhaista elokuvistaan. Ja pakko vielä sanoa että mahtavat erikoistehosteet! Elokuva oli muutenkin jännittävä. Kaikessa outoudessaan elokuvan loppukin on hieno. Pitkästä aikaa kunnon megaleffa ei ole pelkkää erikoistehostetta (sitäkin mutta ei anoastaan) ja silmän iloa vaan muutakin nautintoa tuottava elokuva. Cruise ja Spielberg, jatkakaa yhteistyötä!

Arvosteltu: 28.02.2008