Sotatoimintaa komedialla höystettynä.

27.3.2005 14:22

Alkuperäinen nimi:Kelly's Heroes
Valmistusvuosi:1970

On toinen maailmansota. Amerikan armeijan sotamies Kelly (Clint Eastwood) saa tietää eräältä vankina olevalta Nazi-everstiltä kulta-aarteesta. Kulta aarre koostuu 14000 kulta harkosta, joka tekee noin 16 miljoonaa Amerikan dollaria. No, tämähän on hyvä uutinen, paitsi, että pankki jossa harkot ovat sijaitsee vihollislinjan takana. Sitten pitäisi saada kaikki mukaan.

Mukaan tulee muunmuassa, tosin vastahakoisesti, kersantti Big-Joe, Crapgame joka hankkii varusteet, panssarivaunun hallitseva Oddball ja muita ihmetyyppejä. Onhan leffassa myös pari vakavaakin hetkeä.

Elokuva on sotatoimintaa komedialla höystettynä. Koomisuus syntyy hahmojen välisestä kemiasta ja tilannekomiikasta. Tämähän oli aikanaan saannut kritiikkiä siitä, että se oli yhdistänyt liikaa sotaa ja huumoria. Minusta se toimii.

Kaikki roolisuoritukset ovat hyviä. Varsinkin Donald Sutherland hieman hörhelönä Oddballina hymyilyttää pakosti. Onhan se oikein syödä juustoa ja juoda viiniä kesken tulitaistelun! Kukaan näyttelijöistä ei jätä ketään varjoonsa, vaan kaikki ovat sopivasti esillä. Hahmoihin tulee myös syvennystä. Kelly, Big-Joe ja Oddball ovat hiukan enemmän muita edellä ja heidän luonteensa tulee hiukan muita enemmän pinnalle.

Elokuva nousui kirkkaasti omalle Top-listalle, enkä varmasti ole ainoa. Puoli pistettä pois hieman hitaasta alusta. Silti hyvä leffa. Tätä voi suositella melkein kaikille. Sotaleffojen ystäville, toiminnan ystäville ja Clintin ystäville. Komediafanien kannattaa miettiä silti kahdesti.

Yhteenvetona todella hyvä elokuva. Pieksee Clintin tähdittämän Kotkat kuuntelevat kirkkaasti, vaikka sekin on hyvä ja yksi parhaista sotaleffoista ikinä. Ohjaaja, genre ja pääosan esittäjä ovat samat joten vertaus on helppo. Suosittelen!

nimimerkki: Scarface

Arvosteltu: 27.03.2005