Selkeä parannus sitten kolmannen osan.

6.6.2009 13:37

Alkuperäinen nimi:Terminator Salvation
Valmistusvuosi:2009

Menin katsomaan tämän ihan sillä fiiliksellä etten yritäkkään verrata kahten ensimmäiseen osaan. Piti myös pitää mielessä ettei tässä osassa toikkaroikkaan enää vanha kunnon Arska. Yllätyin positiivisesti. Pelastus on selkeästi parempi elokuva kuin sarjan kolmas osa Koneiden kapina.

Vuosi 2018 kuvataan synkästi, lohduttomasti ja erittäin onnistuneesti vaikkakin se lievästi poikkeaakin aijempien elokuvien takaumissa esitetyissä versioissa ei kuitenkaan häiritsevästi. Marcus Wrightin hahmon esitteleminen heti elokuvan alussa oli aluksi hämmentävää johtuen varmasti siitä ettei tyyppiä tuntenut ennestään. Marcuksen hahmo oli mielestäni onnistunut hyvin ja pidin siitä miten hän liittyi elokuvan juoneen. Pidin koko hahmosta. Hän sekoitti pakkaa oikein mukavasti.

Näyttelijäsuorituksista en löydä valittamista. Myös Christian Bale hoiti roolinsa John Connorina kunnialla kotiin, vaikkakin Connorin hahmo jää paikoitellen Sam Worthingtonin esittämän Marcusin varjoon. Connoria olisi voinut tutkiskella elokuvan aikana hieman syvällisemmin. Elokuvan ulkoasussa ei moittimista. Paljon räjähdyksiä sun muuta kivaa. Hyvä. Toimintakohtaukset itsessään ovat todella hyvin toteutettuja ja ansaitsevat kiitosta samoin kuin musiikki. Tämä on niitä elokuvia, jotka ovat parhaimmillaan teatterissa.

Kaiken kaikkiaan Terminator – Pelastus on oikein hyvä elokuva ja ehdottomasti katsomisen arvoinen. Fanien olisi parasta katsoa se vertaamatta sitä kahteen ensimmäiseen osaan. Tällöin se toimii parhaiten. Sopiva vertailukohde on kenties juuri Koneiden kapina. Antakaa elokuvalle mahdollisuus, se saattaa yllättää teidät (moneen kertaan).

Arvosteltu: 06.06.2009