Sekoittaa nerokkaasti niin tieteiselokuvaa kuin kauhuakin.

4.10.2003 13:45

Alkuperäinen nimi:Scanners
Valmistusvuosi:1981

Hiljaisuus! On aika katsoa David Cronenbergin (Videodrome,The Fly) Scanners. Onko aika tuhonnut elokuvan. Säväyttääkö se enää… Scanners on edelleen pirun hyvä elokuva. Se sekoittaa nerokkaasti niin tieteiselokuvaa kuin kauhua. Scanners ei ole ohjaajansa paras tuotos, mutta hyvä se silti on.

Näyttelijätyö on paikoitellen oikein herkullista ja etenkin Patrick McGoohan on loistava. Ja onhan se Michael Ironsidekin oikein hyvä. Tehosteet ovat hyviä. Etenkin se legendaarinen päänräjähdys kohta on möhee. Tosin olen myös sitä mieltä, että verta olisi voinut olla lisää. Onhan sentään kyseessä David Cronenbergin elokuva.

Juoni: 50-luvulla raskaanaoleville naisille annettiin lääkettä nimeltä ephemerol. Lääkkeen sivuvaikutuksena syntyvät lapset olivat eräänlaisia mutantteja, Scannereita. Scannereilla on telepaattisia voimia ja suurin osa heistä on pahoja. Pääpahana heiluu Darryl Revok(Michael Ironside). Cameron Vale ei tiedä olevansa Scanneri ennen kuin Dr Paul Ruth (Patrick McGoohan) kertoo tälle miten asiat ovat. Tämän jälkeeen Cameron lähtee taisteluun Revokkia vastaan. Juoni on siis kohtalaisen hyvä.

Scanners on klassikko isolla(todella isolla) K:lla. Suosittelen elokuvaa kaikille jotka ovat elokuvasta vähänkin kiinnostuneita.

nimimerkki: Ash

Arvosteltu: 04.10.2003