Sekä viihdyttää, että herättää ajatuksia. Kahden miehen kasvutarina on todella mielenkiintoinen tapaus

23.2.2005 20:00

Alkuperäinen nimi:Sideways
Valmistusvuosi:2004

Keski-ikää vähitellen lähestyvä Miles (Paul Giamatti) on kirjailija, joka ei ole saanut oikein mitään aikaan elämässään. Avioliitto ajautui karille noin pari vuotta sitten. Hän toimii opettajana ja kirjoittaa siinä ohella kirjoja, joita hän ei saa mitenkään kustannettua. Hän lähtee yhdessä kaverinsa Jackin (Thomas Haden Church) kanssa matkalle, jonka aikana olisi tarkoitus maistella mahdollisimman paljon viinejä. Tämän viikon jälkeen Jack menee naimisiin ja vapaus loppuu siihen, siispä nyt hänen on tarkoitus viettää hurjaa elämää tämän viikon aikana. Matkalla he tapaavat myös kaksi naista, Mayan (Victoria Madsen) ja Stephanien (Sandra Oh), joiden kanssa miehet tekevät tuttavuutta.

Minä pidin hirveästi ohjaaja Alexander Paynen aikaisemmasta elokuvasta About Schmidtistä. Sideways jatkaa samoilla poluilla. About Schmidtin maailma oli ankea ja ilmapiiri oli aika synkkä. Nyt on valoa päästetty enemmän mukaan kuviin, eivätkä elokuvan miehet ehkä sittenkään ole niin pahoja luusereita kuin herra Schmidt. Sideways on myös hieman keveämpää katsottavaa, vaikka ajatuksia tämäkin herättää. Elokuva on paikoin hyvin hauska, vaikka tunnelma onkin aika haikea. Elokuvan dialogi on parhaimmillaan myös aivan mainiota kuunneltavaa.

Syvät henkilöhahmot ja elämänmakuinen kertomus ovat elokuvan tukipylväitä. Leffan päähenkilöt, kaksi elämässään epäonnistunutta miestä, ovat todella aidonoloisia, mitä edistää hyvät näyttelijät. Naamaltaan erittäin tunnettu, mutta nimeltään aika tuntematon Paul Giamatti on loistava Milesina. Mies on aivan loistava ja aliarvostettu näyttelijä. Sideways on ehdottomasti hänen uransa parhaita leffoja ja Miles hänen ehkäpä paras roolisuorituksensa. Hän piirtää hahmostaan todella sympaattisen miehen, jonka rakas harrastus on viinit. Giamatti ansaitsisi roolistaan ehdottomasti edes Oscar-ehdokkuuden, jota hänelle ei valitettavasti tipahtanut.

Toinen tärkeä henkilö, eli Jack, puolestaan näytteli aikoinaan parissakin TV-sarjassa, nykyisin hänet tunnetaan lähinnä vain mainoksista. Hän haluaisi saada naista ennen kuin astuu avioliittoon, mikä olisi nyt matkan yksi tarkoituksista. Ei Jackilläkään erityisen hyvin mene, mutta hän ei ainakaan halua näyttää sitä. Häntä tulkitsee erittäin hyvin Thomas Haden Church. Mitään erikoista uraa Church ei ole aikaisemminkaan luonut, itse muistan hänet parhaiten Viidakon Ykästä, mikä ei välttämättä ole kovin hyvä merkki. Tässä elokuvassa Church on kuitenkin todella hyvä, mistä osoituksena Oscar-ehdokkuus.

Elokuvan tärkeät naisosat vetävät Virginia Madsen ja Sandra Oh, jotka ovat molemmat todella hyvässä vedossa, varsinkin Madsen, joka sai roolistaan ainakin Oscar-ehdokkuuden, katsotaan miten nyt käy. Ohjaaja Payne osaa kiinnittää katsojan mielenkiinnon hienosti, vaikka tarina ei muuten kiinnostaisikaan, niin kumminkin on pakko nähdä miten tarina jatkuu. Minä ainakin toivoin koko ajan elokuvan vielä jatkuvan, mutta valitettavasti kaikki hyvä loppuu aikanaan.

Sideways on todella mukava elokuva. Se sekä viihdyttää, että herättää ajatuksia. Kahden miehen kasvutarina on todella mielenkiintoinen tapaus. Tarinaa liikutetaan upeasti eteenpäin turhia hätiköimättä, mutta vauhti pysyy koko ajan tarpeeksi kovana, että katsoja ei ehdi mitenkään väsähtää pläjäyksen aikana. Elokuva naurattaa, mutta myös liikuttaa. Minusta tällaisia filmejä on tullut viime aikoina, jotka käsittelevät tätä samaa aihetta, keski-ikäisyyttä ja hukassa olemista, kuten Lost in Translation, mutta Sideways erottuu siitä massasta edukseen. Elokuvasta tulee hieman haikea olo, mutta se jättää myös hyvän mielen.

Arvosteltu: 23.02.2005