Se mikä toimii tv:ssä, ei välttämättä ole omiaan valkokankaalla.

14.4.2007 18:39

Alkuperäinen nimi:Mr. Bean's Holiday
Valmistusvuosi:2007

Mr. Bean on eräs kaikkien aikojen hauskimpia tv-sarjoja. Rowan Atkinsonin luoman ”kävelevän katastrofin” selkkaukset niuhossa brittiympäristössä ovat tuottaneet suunnatonta iloa yhä uudelleen ja uudelleen – ja tuottavat edelleen! Jo useissa muissa elokuvissa kunnostautunut Rowan Atkinson halusi kuitenkin tehdä hahmolleen kunniaa (=rahaa…) ja vei hänet 1997 valkokankaalle Monty Pythonin ”Elämä on pythonia” -tyyliin keskinkertaisessa, mutta katsottavassa jättihitissä Mr. Bean – äärimmäinen katastrofielokuva. Nyt, kun jo kymmenen vuotta on tuon elokuvan ensi-illasta kulunut, Atkinson palauttaa hahmon valkokankaalle – todennäköisesti viimeistä kertaa.

Mr. Bean loimailee -elokuvan juoni on löyhä, mutta riittävä. Bean voittaa matkan Ranskan maalle, jonne hän lähtee mukanaan videokamera ja tarkoitus löytää tie Cannesin kultaisille rannoille. Soppahan siitä syntyy, kun katastrofeista totaalisen riippuvainen Bean yrittää tuohon päämääräänsä päästä ja vahingossa tulee erottaneeksi ulkomaalaisen pojan isästään – ja katsoo siten myös velvollisuudekseen palauttaa hänet takaisin.

Olen saanut lukea tästä elokuvasta paljon huonoa palautetta, joten olin jopa hieman yllättynyt. Mr. Bean lomailee ei ole huono elokuva. Mutta ei se kyllä ole mikään erityisen hyväkään.

Monet ovat epäilleet, onko Rowan Atkinsonista enää samaksi pelleksi kuin nuoruutensa päivinä. No, eihän miehen taidot ole mihinkään kadonneet. Hän on edelleen elementissään Mr. Beaninä ja saa teatterin pimennossa kyllä suupielet ylös samalla tavalla kuin ennenkin. Mutta jälleen kerran on todettava, että se mikä toimii tv:ssä, ei välttämättä ole omiaan valkokankaalla, eikä sketsien kuningas välttämättä pysty pitämään tasoaan pitkässä elokuvassa. Tämä elokuva vahvisti diagnoosiani.

Elokuvan suurimmat puutteet löytyvät käsikirjoituksestan. Vaikka uusia juttuja löytyykin, tuntuvat tekijöiden ideat silti jääneen turhan vähiin. Hauskoja kohtauksia kyllä löytyy, mutta kokonaisuus kumminkin tuntuu jääneen puolitiehen. Ja niinkuin monta kertaa nähdyssä hyvässä sketsissä, nauruja ei riitä tässäkään elokuvassa suoraan tai epäsuorasti tv-sarjasta lainatuille sketseille. Mielestäni niiden paikka ei edelleenkään ole valkokankaalla.

Mr. Bean lomailee ei ole surullisen huono tai säälittävä hyvän hahmon lopetustilaisuus, mutta ei tästä vuoden komediaa kuitenkaan saa. Parhaimmillaan elokuva on hyvää viihdettä ja huonoimmillaankin katsottavaa materiaalia, joka ei aiheuta myötähäpeän tunnetta tai mitään muutakaan. Kaikki ei vaan aina toimi, mutta ei siitä silti kannata kovasti moksottaa – Mr. Bean -fani antaa paljon anteeksi.

Tämä on niitä elokuvia, joita katsomaan mennessä ei kannata turhia ajatella. Riittää kun ottaa rennosti ja ottaa karkkipussin mahan päälle – kyllä tämä elokuva nyt lippurahan lunastaa!

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 14.04.2007