Scorsese on nykyajan parhaimpia ohjaajia.

28.1.2003 18:29

Alkuperäinen nimi:Cape Fear
Valmistusvuosi:1991

Cape Fear on loistavan Martin Scorsesen trilleri ja hänen ja De Niron seitsemäs yhteinen elokuva. Elokuva pohjautuu samannimiseen 60-luvun elokuvaan, jossa oli päätähtenä hieno Gregory Peck.

Cape Fear kertoo asianajasta ja hänen perheestään, jota psykopaatti alkaa terrorisoida. Selviää, että hänen silloisena syyttäjänä oli perheen asianajajaisä. Siitä alkaa De Niron esittämän psykopaatin kostoretki, joka venyy äärettömyyksiin. Perheellä ei ole mitään mahdollisuuksia paeta, ei edes pienelle lahdelle nimeltä Cape Fear

Ei voi muuta kuin antaa aplodit tälle mestariteokselle, jota voi ilolla pitää elokuva hyllyssä. Cape Fear on ehkä piinaavimpia elokuvia, jota on tehty. Voitte heittää roskiin uhrilampaat nähtyänne tämän. Näyttelijätyöt ovat yksiä elokuva historian parhaita. Robert De Niro tekee elämänsä parhaan roolisuorituksen psykopaattina, joka hakee kostoaan. Nick Nolte vetää roolisuorituksensa takuu varmasti perheen isänä ja vielä silloin nuori Juliette Lewis perheen tyttärenä, joka tuntee oudolla tavalla vetoa psykopaattiin. Tämä tuo elokuvaan lisää jännitettä. Onkin väärin, että uhrilampaat vei tämän elokuvan nenän edestä kaikki oskarit. Olen pahoillani Anthony Hopkins, mutta otapa mallia Robert De Nirosta.

Arvostetuimmat kriitikotkin ovat rakastuneet tähän elokuvaan ja kehuneet tätä, jopa paremmaksi kuin alkuperäinen. Cape Fear on kuin kuminauha jota vedät, se venyy ja venyy kunnes lopulta et enää kestä sen vetämistä. Muut ohjaavat saisivat ottaa mallia Scorseselta kuinka tehdä jännitystä. Tämän elokuvan ja muidenkin vanhojen ja uusien elokuvien (esim. Taksikuski, Kasino, Kun raivo härkä) nähtyä voi sanoa, että Martin Scorsese on nykyajan parhaimpia ohjaajia ja toivotaan, että hän häkellyttää meitä uusilla elokuvillansa vielä pitkään.

Kyseinen DVD ei kuitenkaan sisällä sitä mitä tällaisella mestariteoksella pitäisi olla. DVD on kuitenkin varma paketti joka sisältää hienon Making of dokumentin, poistettuja kohtauksia, trailereita ym. Ainoa, joka harmittaa on ettei levy sisällä kommenttiraitoja. Itse ohjaajan ja De Niron mietteitä olisi ollut hauska kuulla. Ihan jees DVD , mutta loistava elokuva.

nimimerkki: Norman Bates

Arvosteltu: 28.01.2003