Scary Movie tarjoaa monet naurut kauhudiggareille.

15.1.2015 11:13

Alkuperäinen nimi:Scary Movie
Valmistusvuosi:2000

Scary Movie on jo komediaelokuvien klassikkoja. Häikäilemätön alapäähuumori ei tietenkään vetoa kaikkiin katsojiin tai ainakaan kriitikoihin, mutta ensimmäinen Scary Movie on epäilemättä yksi parhaista komedioista. Scary Movie käyttää häikäilemättä hyväkseen Scream-, Tiedän, mitä teit viime kesänä – sekä erinäisiä muita kauhuelokuvia parodioiden niitä armotta. On mahdollisesti lapsellista myöntää nauttivansa tälläisestä sketsiviritelmästä, mutta filmin asenne on tarpeeksi kieli poskessa minun makuuni. Olen nähnyt Scary Movien varmasti yli kymmenen kertaa, mutta edelleen se jaksaa viihdyttää.

Scary Movie saa alkunsa uhkean povipommin murhalla, mikä johtaa kauhuelokuvalle tyypillisesti teinihahmojen elämään siirtymiseen. Hahmot ovat tietysti kohtuullisen karikaatyyrisiä: kaappihomo Ray, pössyttelijä Shorty, urheilijapoika Greg sekä Anna Faris tyypillisenä pääosabimbona. Hahmoista kuitenkin revitään paljon irti ja elokuvaan on jätetty myös kohelluskomedioille epätyypillisesti mysteeriä, kuka on naamion takana. Paikoin elokuvassa luodaan uhkaakin, mutta käytännössä pätkä on puhdasta komediaa. Wayansin veljesten kirjoittama ja kolmannen veljeksen ohjaama Scary Movie irvailee myös jenkkiläisen yhteiskunnan epäkohdille. Valkoinen nainen saa heti apua ja mustista ei juuri jakseta kiinnostua. Scary Movie ei sovi kaikille, mutta paatuneille kauhufaneille, jotka eivät ota genreään liian vakavasti, leffa on mukavaa katseltavaa. Komediadiggarinkin uskoisi elokuvasta nauttivan.

Arvosteltu: 15.01.2015