Robin Williamsin loistava roolityö.

21.6.2003 09:28

Alkuperäinen nimi:One Hour Photo
Valmistusvuosi:2002

Elokuva kertoo Sy Parrishistä joka työskentelee suuren marketin valokuvaliikkeessä. Syn elämä on ollut onnetonta ja yksinäistä, ainut asia mikä tuo Sy:lle lohtua on Yorkin perheen valokuvien katselu. Hänelle ei kumminkaan riitä pelkkä tuttavuussuhde perheeseen vaan hän yrittää päästä vielä lähemmäs.

Yksi asia mikä jäi eniten mieleen oli Robin Williamsin loistava roolityö. On vaikea uskoa että hän on ennen ollut koomikon rooleissa. Hänen perverssimäinen olemus nostattaa sääliä että myös inhoa. Ohjaaja Romanek kuvaa Syn maailman värittömäksi, tyhjäksi harmaaksi väriksi joka kuvastaa loistavasti hänen elämänsä tyhjyyttä ja ainoa joka tekee hänet onnelliseksi on valokuvien katselu. Harmaa on tämän elokuvan väri.

Ohjaus on muuten todella rauhallista ja tarina etenee hitaasti vaikka elokuvalla ei ole kovin paljon pituutta. Elokuva ei ole missään vaiheessa tylsä ja pitkäveteinen. Elokuvan loppu on myös mielenkiintoinen vaikka ehkä turhan tyypillinen Hollywood loppu onkin! Elokuva on hyvä mutta ei täydellinen pieni loppusilaus niin tämä olisi jo klassikko minun listalla mutta hyvä myös näin.

nimimerkki: J-P

Arvosteltu: 21.06.2003