Robert De Niro todistaa olevansa maailman parhaita näyttelijöitä

3.3.2008 19:53

Alkuperäinen nimi:Cape Fear
Valmistusvuosi:1991

Heti aluksi voin sanoa että Scorsesen Cape Fear on yksi parhaimmista trillereistä mitä on tehty. Alunperin Cape Fear oli J. Lee Thompsonin ohjaama elokuva vuodelta 1961. Scorsese sitten onneksi päätti tehdä siitä uusintaversion. En ole taaskaan sitä aiempaa versiota nähnyt, mutta se on pakko olla aika hyvä päihittääkseen tämä. Koska Scorsesen Cape Fear on sydämmenpysäyttävän piinaava trilleri. Minun sydäntäni se ei aivan pysäyttänyt, mutta pudotti minut sohvalta. Ja minua ei sohvalta pudota ihan mikä vain elokuva.

Sam Bowden (Nick Nolte) on asianajaja joka 14 vuotta sitten puolusti oikeudessa psykopaatti raiskaaja Max Cadyä (Robert De Niro) huonoin tuloksin. Cady nimittäin joutui vankilaan 14 vuodeksi. Nyt on sitten Cady vapaa ja aikoo kostaa Samille.

Juoni ei ole kovin monimutkainen, mutta se ei elokuvaa huononna. Robert De Niro todistaa olevansa maailman parhaita näyttelijöitä loistavalla suorituksella Max Cadynä. Nick Noltekin on loistava Samina. Elokuvan edetessä loppua kohti Nolten suorituksesta näkee Samin pelon. Juliette Lewiskin on loistava Samin tyttärenä. Sivurooleissakin onnistutaan hyvin. Tunnari on piinaavan loistava.

Harmittaa kyllä että Uhrilampaat pieksi tämän oscareissa, koska jos minulta kysytään niin tämä on parempi kuin Uhrilampaat. Tämä jos joku elokuva olisi kyllä oscareita ansainnut.

Kun mietitään Scorsesen ohjaamaa hyvää elokuvaa niin ensimmäisenä tulee mieleen varmaan ainakin Taksikuski ja Mafiaveljet. Ja sitten tulee luultavasti Casino ja Kuin raivo härkä. Siinä mielessä Cape Fear on nykypäivänä hieman vähälle huomiolle väänyt elokuva. Sääli sillä se on ehdottomasti Scorsesen parhaita leffoja ikinä.

Cape Fear on Scorsese-De Niro yhteistyön ties kuinka mones elokuva koska jätkät ovat tehneet hirveän paljon elokuvia yhdessä. Melkein kaikki jätkien yhteistyön tulokset tähän asti ovat klassikkoja. Nykypäivänä Scorsese on alkanut tehdä leffoja Leonardo DiCaprion kanssa, mutta tuskin löytyy parempaa paria Scorseselle kuin De Niro. Tekihän Scorsese jonkin verran elokuvia Harvey Keitelin ja Jodie Fosterin kanssa.

Kuten sanoin jo niin Cape Fear voisi olla suositumpikin leffa mutta ei ole ja sille ei valitettavasti mahda mitään. Mutta minä silti rakastan sitä ja sanon että se on parhaimpia trillereitä mitä on tehty, Scorsesen parhaita, De Niron parhaita ja muutenkin ihan h*lvetin jännittävä leffa! Piinaava mestariteos josta löytyy myöskauhun elementtejä. Katsokaa ja hämmästykää.

Arvosteltu: 03.03.2008