Pirun viihdyttävää sotascifiä.

14.1.2012 14:27

Alkuperäinen nimi:Battle Los Angeles
Valmistusvuosi:2011

Jonathan Liebesmanin ohjaama scifi/sotaelokuva World Invasion: Battle Los Angeles (2011) on jokaisen ufo invaasio-nörtin unelma. Oikea sotaelokuva, jossa natsit ja terroristit on korvattu alieneilla. Eikä se huono olekkaan…

Leffassa avaruusoliot tekevät taktisen iskun Yhdysvaltoihin, hyökäten kaikkiin länsirannikon suurkaupunkeihin. Leffan tapahtumat sijoittuvat Los Angelesiin jonne jenkkien merijalkaväki lähetetään puolustamaan kaupunkia ylivoimaiselta vaikuttavaa vihollista vastaan.
Elokuvassa keskitytään seuraamaan yhtä joukkuetta, jota johtavat tuore luutnantti William Martinez (Ramon Rodriguez) ja kokenut sotasankari, ylikersantti Michael Nantz (Aaron Eckhart). Mariinerit pelastavat siviileitä ja käyvät kiivasta taistelua alieneita vastaan suurkaupungin kaduilla, taloissa ja viemäreissä. Mikä parasta, kaikki on kuvattu kuin missä muussa tahansa (jenkkien) sotapätkässä.

Elokuvan vahvuudesta löytyy myös sen heikkous. Jokaista mahdollista sotaleffan kliseetä käytetään; motivoivat sotapuheet, jatkuva ”me ollaan vitun kovia”-uho, sekä merijalkaväen joukkueen kokoonpano, eli joukosta löytyy jokaisen sorttista jäsentä nössöstä tulokkaasta teknisten joukkojen naissotilaaseen. Päähenkilökin on maailman nähdyimpiä tapauksia, eli sotasankari joka viimeksi kentällä ollessaan menetti miehiä, eikä osaa antaa sitä itselleen anteeksi.
Kliseet annoin kuitenkin anteeksi, sillä scifipätkässä on pääosassa marinerit, eikä se invaasioleffojen totuttu mikko-theautomekaanikko-tomppacruise-ufodestöyer-sankari.

Itse leffan toteutus on pirun viihdyttävää katseltavaa. Näyttelijatyö toimii (kunhan antaa kliseet anteeksi), ja merijalkaväki taistelee uskottavasti sankarikliseitä lukuunottamatta.
Myös tehosteet ovat todella hyviä. Esimerkiksi alienien alukset käyttäytyvät ja näyttävät uskottavilta ja räjähdyksissä on tuntua. Itse alienien suunnitteluun olisi voinut käyttää ehkä hieman lisää mielikuvitusta.

Kaiken kaikkiaan Battle: Los Angeles on viihdyttävää scifielokuvaa etsivälle oikea valinta illanviettoon. Jos jenkkikliseet eivät ole ylivoimainen haaste niin kyseessä on tutustumisen arvoinen ja viihdyttävä pätkä.

Arvosteltu: 14.01.2012