Piirosjälki on kuitenkin mahtavaa ja tarinat ovat yllättävän verisiä.

10.9.2008 19:29

Alkuperäinen nimi:Batman: Gotham Knight
Valmistusvuosi:2008

Batman – Gotham Knight on kuudesta eri tarinasta koostuva animaatioelokuva. Tapahtumat sijoittuvat Christopher Nolanin Batman-leffojen (Batman Begins ja Yön Ritari) väliseen aikaan. Jokainen tarina on eri kirjoittajan luoma tarina. Gotham Knight eroaa ratkaisevalla tavalla muista Batman-animaatioista. Gotham Knight on nimittäin animea. En ole ollut ikinä mikään kovin suuri anime-fani, mutta Batman-fani olen joten tämä oli hankittava ja katsottava.

Kuten jo sanoin, Gotham Knight koostuu kuudesta tarinasta, jotka liittyvät toisiinsa. Jokaisessa tarinassa on hiukan erilainen piirosjälki ja tyyli. Täten elokuva ei käy tylsäksi ja vaihtelua löytyy. Toisaalta Gotham Knight on niin lyhyt, että tuskin sitä katsoessa kovin kyllästyneeksi tulee. Tarinoittenkin laatu vaihtelee ja itse arvostelisin ne näin:
Have I Got A Story For You [stars=4]
Crossfire [stars=3,5]
Field Test [stars=3,5]
In Darkness Dwels [stars=3,5]
Working Through Pain [stars=3]
Deadshot [stars=4]

Mielestäni paras tarina oli ensimmäisenä tuleva Have I Got A Story For You. Siinä joukko teinejä tapaa ja lähes jokaisella on tarina siitä missä he ovat olleet. Ja yllätys, yllätys: jokainen on matkallaan nähnyt Batmanin taistelemassa mysteerisen henkilön kanssa. Jokaisella lapsella on kuitenkin oma käsityksensä Batmanista. Tästä saadaan erikoisia tarinoita joissa Batman esiintyy muun muuassa varjon kaltaisena örkkinä ja jopa Terminatorin kaltaisena robottina. Tarinat ovat mahtavia ja samoin lopetus.

Huonoin tarina taas on Working Through Pain. Tässä tarinasa Bruce Wayne oppii intialaiselta naiselta, Cassandralta, keinoja kivun hallintaan. Tätä hän tietenkin tarvitsee Batmanina. Tarinan idea on mielenkiintoinen, mutta se jää hiukan tylsäksi. Batmankin on tässä tarinassa sivuseikka sillä tarina keskittyy lähes kokonaan Bruce Wayneen.

Tarinat eivät oikeastaan sisällä kunnon superroistoja, lukuunottamatta tarinaa In Darkness Dwels, jossa Bamtan kohtaa Linnunpelättimen ja hirviömäisen (ja hiukan hoopon näköisen) Killer Crocin. Myös viimeisessä tarinassa esiintyvää siistiä palkkamurhaaja Deadshotia voi joku pitää superroistona.

Koska en animea fanita niin en tiedä miten perusanimea Gotham Knight on. Piirosjälki on kuitenkin mahtavaa ja tarinat ovat yllättävän verisiä. Jokaisessa tarinassa Batman ja/tai joku muu vuotaa verta. Eri versiot Batmanista ovat hienoja vaikka jotkut olivat aika erikoisia… Kokonaisuutena Gotham Knight on viihdyttävä animea, joka miellyttää varmasti animen tai Batmanin faneja. Suosittelen.

[stars=3,5]

Arvosteltu: 10.09.2008