Pienoinen pettymys tämä oli, mutta ei missään nimessä huono leffa. Suosittelen varauksella jännitysdraamojen ystäville

19.9.2004 13:27

Alkuperäinen nimi:American Gigolo
Valmistusvuosi:1980

Julian Kay (Gere) hoitaa seksihommia rahasta vanhojen seurapiirirouvien kanssa. Sitten hän tapaa naimisissa olevan naisen nimeltä Michelle Stratton (Hutton) ja heidän välilleen tulee jonkinlainen suhde. Samoihin aikoihin tapahtuu Julianin asiakkaan murha, joka vie Julianin pieneen liriin.

Paul Schrader on hyvä käsikirjoittaja, mutta niiden ohella hän on hoidellut myös ohjauspuuhia. Minulla ei ollut kokemuksia äijän ohjauksista, niinpä tuli tarkastettua hänen ohjaama American Gigolo. Ohjaus on ihan menevää, mutta parantamisenkin varaa olisi ollut, samoin käsikirjoituksessa. Leffa saa potkua vasta loppupuoliskolla ja viimeiset puoli tuntia onkin elokuvan parasta antia. Silloin Schrader saa elokuvaansa tarvittavaa väkevyyttä, jolloin katsoja jopa unohtaa turhaa nyhjäämistä sisältävän alun. Pääosan vetää Richard Gere, joka on muutamalla roolillaan todistanut jopa osaavansa näytellä, mutta yleisesti ottaen hän on aika ärsyttävä. Tässä hän ei kuitenkaan vakuuta, vaikka puhuukin eri kieliä sujuvasti.

American Gigolo ei ole mikään ihan onneton pätkä, vaikka tuli odotettua paljon enemmän. Surumielinen fiilistely iskee melkeinpä aina minuun ja sitähän tässäkin on tarjolla. Elokuva onkin pullollaan onnettomia ihmisiä. Henkilöhahmotkaan eivät ole mitään ohutta tavaraa, josta täytyy antaa vähän lisäpojoja. Alkupuoliskolla on kuitenkin huomattavissa paljon turhaa nyhjäämistä, jota minä olisin ainakin leikannut pois. Loppuhetket kuitenkin pelastavat paljon.

Kaiken kaikkiaan American Gigolo jätti minut vähän kylmäksi. Pienoinen pettymys tämä minulle oli, mutta ei missään nimessä mikään huono leffa. Suosittelen pienellä varauksella kaikille jännitysdraamojen ystäville.

Arvosteltu: 19.09.2004