Perusidea on hersyvän hauska eli keisari muutetaan taian avulla laamaksi.

23.12.2004 00:33

Alkuperäinen nimi:The Emperor's New Groove
Valmistusvuosi:2000

Walt Disney piirretty, jossa ei lauleta joka välissä! Keisarin Uudet Kuviot on piristävä poikkeus Disney-piirrettyjen joukossa. Meno on hulvatonta ja eikä mieleen tule kertaakaan ajatusta tyypillisestä Disney-piiretystä vanhahtavine opetuksineen. Nähtyäni tämän ensimmäisen kerran en edes uskonut kyseessä olevan Disney-piirretty. Elokuva onkin hengeltään enemmän ”Pixar -tyyppinen”.

Elokuvan teemana on nöyryyden oppiminen, mutta sitä ei taota saarnaten katselijan aivolohkoon. Perusidea on hersyvän hauska eli keisari muutetaan taian avulla laamaksi. Laama on muuten yllättävän hauska eläin.

Hahmot on piirretty erittäin kulmikkaiksi ja ne saattavat askeettisuudellaan säikyttää katsojat pois. Suosittelen kuitenkin ottamaan riskin ja valitsemaan Keisarin uudet kuviot saatat nimittäin yllättyä positiivisesti. Elokuvan saama vähäinen huomio on mielestäni kummallinen ilmiö, vaikka sinänsä hyvä, ettei siitä ikinä valmistunutkaan yhtään mäkkärin Happy Meal -lelua.

Stingin esittämä ja tekemä My Funny Friend And Me -kappale oli Oscarehdokkaana kategoriassa paras laulu.

nimimerkki: mauge

Arvosteltu: 23.12.2004