Perheleffamaisesti kiiltävä ja tyhjyyttään ammottava seikkailu Mount Richmoren kupeessa.

7.6.2006 12:42

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Ri¢hie Ri¢h
Valmistusvuosi:1994
” Money is fun!” – Elsworth, Riku Rikas

Aloitetaan nyt vaikka $illä tunnustuk$ella, että minä en todellakaan tiedä onko Riku Rika$ alun perin joku $atukirjahahmo, mutta ainakin Riku Rikkaa$ta kertova elokuva näyttää ällöttävän kiiltävältä $atukirja$ovitukselta. Ihan menevät kirjaimetkin $ekaisin taalanlemu$ta kär$ie$$ä.

Donald Petrie (mm. My Favorite Martian) on ohjannut elokuvan, joka onnistuu kaikessa huolettomassa asenteessaan liukumaan väsyttävyyden puolelle. Pääosissa viilettää ysäriajan kovin lapsitähti Macaulay Culkin ja pahasti 14-vuotiaan nappulan tähteys jo rapisee. Ei vähiten kehnon käsikirjoituksen vuoksi.

Elokuvan sanoma lie, että myös pilalle hemmotetut skidit ovat hyviä heppuja ja osaavat vetää pahoja setiä kuonoon. Culkinin esittämällä Riku Rikkaalla on nimensä mukaisesti rahaa ja mammonaa vähän liikaakin, mutta ystäviä uupuu. Onneksi elokuvan esittämä dramaattinen hyökkäys Rikun vanhempia kohtaan pistää Rikun elämän viimeisenkin särön kuntoon.

Riku Rikas on yllätyksetön ja väsynyt leffa, jossa Jonathan Hyde ja hänen hovimestarihahmonsa pitävät yksin leffaa pystyssä. Kaikesta paistaa se, että tähteydestään ulos kasvavalla Culkinilla on rahastettava keinolla millä hyvänsä. Niinpä tulos on kyllä perheleffamaisesti kiiltävä, mutta tyhjyyttään ammottava ja päätön, seikkailu Mount Richmoren kupeessa. Leffan omalla kielellä ilmaistuna: $$ / $$$$$

Arvosteltu: 07.06.2006