Parempiakin samankaltaisia elokuvia löytyy, joten suosittelen etsimään niitä käsiin.

7.11.2008 17:48

Alkuperäinen nimi:Black Sheep
Valmistusvuosi:2007

Elokuvan juoni on kuin suoraan mistä tahansa zombie-elokuvasta. Sekopäinen maatalouden tiedemies kehittelee tulevaisuuden lampaan, jonka purema aiheuttaa harvinaisen pahanlaatuisen tartunnan. Tartunta tietenkin leviää kuin kulovalkea ja kohta ovat kaikki paikalliset pässit pahalla päällä, sekä paikallisväestöllä piukat paikat.

Black Sheep on yksi niitä elokuvia, joiden kanssa ei tarvitse käyttää minkäänlaista aivotyötä. Elokuvan mielipuolisen idean kuultua tulee heti ensimmäiseksi mieleen, että eihän tämä voi epäonnistua. Mutta metsään mennään joka tapauksessa. Elokuvan maisemat ovat oikein nätit, uusi-seelantilaista perusniittyä. Ikävä kyllä, kauniit maisemat eivät kuitenkaan pelasta elokuvaa säälittävän surkeilta näyttelijäsuorituksilta. Danielle Mason purkittaa niin huonon esityksen, että kalpenee Salattujen elämienkin rinnalla. Pahinta tässä on se, ettei muistakaan päätähdistä keksi mitään hyvää sanottavaa. Ehkä tulkinnat ovat tahallaan aivan kamalaa kuraa, mutta minua ainakaan ne eivät naurattaneet.

Lätyn kannessa mainostetaan, että 40 miljoonalla lampaalla on paha päivä, joten odotin hieman enemmän mättöä. Muutaman hengen farmi ei tarjoa tarpeeksi splatter-viihdettä, eikä edes muutama ulkomaalainen bisnesheppu auta asiaa juurikaan. Jos tapahtumat olisivat sijoittuneet esimerkiksi pieneen, noin tuhannen asukkaan kylään, olisi riemua ja rattoa varmasti irronnut paljon enemmän.

Kaiken edellämainitun huonouden keskellä täytyy muistaa, että paistaa se aurinko risukasaankin. Elokuvan pääteema, eli lampaat, ovat vallan huvittavia tapauksia. Ne hyökkäävät lennosta avuttomien ihmisten päälle, koittavat ajaa lava-autoa ja purevat sukukalleuksia. Ikinä en ole mitään noin hölmöä nähnyt. Elokuvan positiivisin puoli löytyy tehosteista. Määkijät repivät ihan peruskomeasti ihmisiltä suolia pihalle ja veri roiskuu mallikkaasti, mutta valitettavasti tätä huvia on harmillisen vähän nähtävissä.

Vaikka pariin otteeseen elokuvassa sai nauraa ihan mukavasti, eivät se silti pelasta tätä fiaskoa. Idea on hulvaton, mutta toteutus ei ole. Näyttelijät ärsyttävät niin paljon, ettei pöljät pässit sun muu positiiviseksi luettu asia pysty juuri yhtään edesauttamaan elokuvan tasoa.

Arvosteltu: 07.11.2008