Painii jossain splatterin ja taideleffojen välimaastossa.

26.4.2003 12:42

Alkuperäinen nimi:Scanners
Valmistusvuosi:1981

Scannerit ovat mutantteja joilla on telepaattisia kykyjä, he pystyvät tappamaan pelkän ajatuksen voimalla. Scannereita on 237 ja suurin osa heistä kuuluu ilkeän Darryl Revokin johtamaan ”jengiin” ja ovat itsekkin pahoja, mutta poikkeuksiakin löytyy. Scanner-voimistaan tietämätön Cameron Vale opetetaan hillitsemään toistuvat ”päänsärky” kohtaukset ja hänelle opetetaan kuinka käyttää voimiaan Darrylin pysäyttämiseen.

Scanners on kauhuelementeillä maustettu toimintajännäri, josta ei puutu toimintaa, vauhtia, jännitystä tai ainakaan verta. David Cronenbergín ohjaama Scanners ei ole ehkä tunnetuimpia kauhuleffoja, mutta on silti jonkin sortin kulttiklassikko, jossa on legendaarinen pään räjähdyskohta. Cronenberg ohjaa itse käsikirjoittaman leffansa tyylillä, eikä hienosta kuvakulmista tai visuaalisuuksista ole pulaa. Juonellisesti Scanners on myös onnistunut, mutta ehkäpä parempia tai pikemminkin ”ei niin ennalta arvattavia” juonenkäänteitä olisi tarvittu lisää, eikä vielä enemmän verellä roiskuttelukaan olisi ollut pahasta. Näyttelijät eivät täysin vakuuta ja parhaan osan vetääkin Michael Ironside pahisscannerina, tosin heebon osuus meinaa silti jäädä turhan pieneksi.

Scanners tai typerältä lisänimeltään tappava ajatus ei vastannut täysin odotuksiani. Olihan se kieltämättä omaperäinen ja paini jossain splatterin ja taideleffojen välimaastossa, mutta silti välillä oli hieman pahvin maku suussa, mutta tämä ei johdu David Cronenberg ohjauksesta joka pelastaa leffasta paljon.

nimimerkki: Criiticco

Arvosteltu: 26.04.2003